Informeer generatie Y over het grotere geheel

‘Als je generatie Y wilt werven, dan zul je anders met recruitment om moeten gaan. Ze zijn in staat onderwerpen en thema’s vanuit een holistisch perspectief te zien. Informeer ze over de bedrijfsdoelstellingen en het grotere geheel.’ Tijdens de tweede editie van het Supply Chain Trend Diner in Mill op 28 augustus 2013 presenteerde Oskar Verkamman de laatste trends op die Inspired-Search op de arbeidsmarkt signaleert.

Oskar Verkamman-Trend Diner2013Vorig jaar vertelde Verkamman iets over de wijzigingen op de arbeidsmarkt. Dit jaar wijdde hij zijn presentatie aan generatie Y, mensen geboren na 1980. ‘Deze groep treedt nu langzamerhand toe op de werkvloer. Over vijf jaar gaan we die terugzien in de eerste managementlagen’, zegt Verkamman. Y is veelal opgevoed door Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1965. Anders dan generatie X, geboren tussen 1965 en 1980, is bij Y verering belangrijk.

Koffie-Trend Diner 2013‘Generatie X heeft een sterke focus op zichzelf als individu. Bij Y is het daarentegen belangrijk dat het goed met je gaat. Ze hoeven niet met de sporttas achterop de fiets naar de voetbalvereniging, maar worden met de auto gebracht, met volledig voetbaltenue. Ze krijgen positieve waardering voor alles wat ze doen. Het maakt daarbij niet uit wat het is wat ze doen. Al leggen ze een knoop in een touwtje. Ze worden geprezen. Ze zijn goed en uniek’, zegt Verkamman.

Verwend

Diner-Trend Diner2013‘Generatie Y lijkt misschien verwend, maar dat is niet zo. Y kan leiderschap accepteren zonder het initiatief te verliezen. Ze komen uit een netwerkgeneratie en voelen zich comfortabel met technologie. Daar moet je als werkgever maximaal gebruik van maken’, vindt Verkamman. ‘Je moet Y laten participeren en niet alleen opdrachtgericht laten werken. Ze willen toegang tot de supply chain directeur of VP Logistics. Ze prikken zo door wollige verhalen heen en dan ben je ze kwijt. Dus doe dat interview zelf als je deze generatie wilt werven en laat hem of haar eventueel praten met de CEO. Ze zijn gewend aan instant feedback, dus acteer snel en maak er geen lange procedures van.’

Een volledig verslag van het Supply Chain Trend Diner is in de oktoberuitgave 2013 van Supply Chain Magazine te lezen.