Industrie België krimpt verder door sluiting Fordfabriek

In heel België krimpt de industrie in sneltreintempo. Recent kwam Ford met de aankondiging dat het de Mondeo-fabriek in Genk sluit, eind 2010 sloot Opel de Astra-vestiging in Antwerpen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Dat meldt het FD op 30 oktober 2012.

Volgens econoom Geert Noels van Econopolis zit België in een vicieuze cirkel en hij ziet de teloorgang van België als maaknatie en historische tegenhanger van de handelsnatie Nederland. ‘België heeft hoge sociale lasten. Die vormen een competitief nadeel, wat de industriële activiteiten doet krimpen.’ Aan de hand van een grafiek toont Noels aan dat in geen enkel land ter wereld, werkgevers meer kwijt zijn aan indirecte loonkosten – geïnd door de staat in de vorm van sociale premies en belastingen – dan in België.

Bij Ford speelden echter niet alleen de hoge loonkosten een rol bij de beslissing om Genk te sluiten. Ford moest een fabriek in Europa sluiten en kwam tot de conclusie dat zo’n operatie in België het goedkoopst is vanwege de mogelijkheid om medewerkers vanaf vijftig jaar oud alvast met pensioen te sturen, op kosten van de overheid. België is onaantrekkelijk geworden voor ondernemers door een opeenstapeling van ontwikkelingen en problemen.

Gevolgen toeleveranciers
NOS.nl meldt op 24 oktober 2012 dat de sluiting van de fabriek in Genk ook ernstige gevolgen heeft voor de toeleveranciers. Daar staan nog eens 5500 banen op de tocht. Mogelijk heeft de sluiting onder meer gevolgen voor het logistieke bedrijf Ewals Cargo Care in het Limburgse Tegelen. Dit bedrijf zet onderdelen in elkaar en doet transport voor Ford in Genk. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dat de sluiting zeker impact zal hebben op zijn medewerkers. Ford is een belangrijke klant, maar hij benadrukt dat Ewals niet afhankelijk is van Ford alleen.

De fabriek gaat in 2014 volledig dicht. Alle 4500 banen verdwijnen daar. In Genk worden vooral Ford Mondeo’s gemaakt. De productie van dat model verhuist in de loop van volgend jaar naar de fabriek in Valencia.