Incompany supply chain academy

Involvation, bekend van de serious game ‘The Fresh Connection’, heeft nu een compleet trainingsprogramma voor supply chain medewerkers op alle verschillende afdelingen en niveaus binnen een bedrijf. Het is een training op maat, afhankelijk van het gewenste kennisniveau en het startpunt van de medewerkers. ‘Hoe wil je als bedrijf met je mensen omgaan? Dat is waar het om draait’, stelt Alfons Willemsen, partner bij het adviesbureau.

In veel bedrijven is het algehele supply chainopleidingsniveau te laag. ‘Ongeveer twintig procent van de supply chain-medewerkers heeft ook daadwerkelijk een supply chain-achtergrond’, zegt Willemsen. ‘Helaas zien we nog te vaak dat bedrijven een probleem denken op te lossen met een nieuwe softwaretool. Maar voor medewerkers met voldoende kennis van de achterliggende gedachte achter de tool, is het best lastig werken met een nieuwe tool’, illustreert Willemsen.

Omdat de kennisbehoefte van iedere medewerker verschillend is, ontwikkelde Involvation voor bedrijven een palet aan trainingen en management games om supply chainmedewerkers, ongeacht achtergrond of ervaring niet één, maar een paar stappen verder te helpen. Te denken valt aan een combinatie van supply chain fundamentals, voorraadmanagement, demand forecasting en een masterclass S&OP.

Elke training bevat naast een theoriegedeelte een sterke nadruk op het toepassen van deze kennis in de praktijk via management games en simulatie (learning by experience). Als derde element van elke training wordt een vertaling gemaakt naar de situatie van het bedrijf. ‘Als je mensen iets laat ervaren, dan beklijft de kennis beter’, zegt Willemsen.

Resultaat
Involvation past in elke trainingsmodule de zogenoemde magic circle toe, een variant op de leercyclus van Kolb bedacht door Jan Klabbers, autoriteit op gebied van gaming en spelsimulatie. Willemsen: ‘De mix van observeren en experimenteren, ervaren en conceptualiseren garandeert een blijvend resultaat. Verder zetten wij zeer ervaren consultants in die het direct kunnen vertalen naar de leer- en praktijkbehoeftes van de deelnemers.’

Een incompany training heeft als nadeel dat er geen interactie is met personen van andere bedrijven. Het adviesbureau ondervangt dit naar eigen zeggen met best practices van andere bedrijven en naar behoefte sprekers van externe bedrijven in de masterclass. ‘Op die manier is er toch die kruisbestuiving’, aldus Willemsen. De kosten zijn omgerekend per dag per deelnemer marktconform.