‘In 2023 wordt een vijfde van de boodschappen online gedaan’

online boodschappen

De Nederlandse consument zal de komende jaren steeds meer online gaan besteden – en dat geldt ook voor de dagelijkse boodschappen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. Volgens de ruim duizend ondervraagde consumenten wordt over vijf jaar 22 procent van alle supermarktartikelen bij webwinkels gekocht.

Nederlanders geven momenteel 25 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit percentage over vijf jaar is opgelopen tot 37 procent. De experts van ShoppingTomorrow schatten dit percentage nog hoger in en verwachten zelfs dat in 2023 44 procent van de consumentenbestedingen via internet gaat.

De Nederlandse consument voorspelt zelf dat zijn online bestedingen vooral in de categorieën Food/Nearfood, Health & Beauty en Home & Garden zullen toenemen. Op onlinegebied staan deze productcategorieën nog in de kinderschoenen, maar consumenten voorzien een ruime verdubbeling van het online aandeel (in termen van bestedingen) binnen deze drie groepen.

‘De grootste relatieve stijging wordt verwacht binnen Food/Nearfood’, zegt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. ‘Het aandeel van de online boodschappen ontwikkelt zich volgens de consumenten namelijk van 4 procent dit jaar naar 22 procent in 2023. Een enorme groei, terwijl de ShoppingTomorrow-experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn; zij verwachten een online aandeel van 13 procent in 2023’, aldus Demoed.

Bezoek aan binnensteden blijft

Ondanks de grote toename van het aantal online aankopen, verwacht bijna twee derde van de ondervraagde consumenten in 2023 nog steeds even vaak de binnensteden te zullen bezoeken. Die bezoekjes zijn echter niet per se voor het doen van aankopen. Zo is de winkel voor 58 procent van de consumenten nog de beste plek om informatie in te winnen of advies te krijgen voor een voorgenomen aankoop. Hoewel jongeren (14-34 jaar) meerdere middelen gebruiken om informatie in te winnen (zoals websites van retailers of telefonisch), blijft ook 49 procent van deze groep hiervoor de winkels bezoeken.

Azië en marktplaatsen steeds populairder

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders hun producten of diensten steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Hierbij is vooral Azië in trek: 53 procent van de consumenten heeft daar al weleens iets gekocht. De verwachting is dat de populariteit van Aziatische webshops de komende jaren alleen maar zal toenemen. Ook de opkomst van marktplaatsen als Amazon en Alibaba draagt bij aan de populariteit van cross-border shopping. 77 procent van de Nederlandse online kopers heeft weleens iets gekocht bij een (internationale) marktplaats. De belangrijkste redenen daarvoor zijn doorgaans de prijs en het brede assortiment.

Consument wil eigen bezorgtijd kiezen

Het onderzoek van GfK en ShoppingTomorrow wijst verder uit dat 80 procent van de consumenten graag een eigen bezorgtijd zou willen kiezen. 42 procent van de consumenten zegt de snelheid van leveren het belangrijkst te vinden. Daarnaast vindt 66 procent van de ondervraagden het gemakkelijker om met één account in te kunnen loggen bij verschillende webshops. Verder blijkt 46 procent van de consumenten voorstander van het combineren van bestellingen in één levering per week als dit beter zou zijn voor het milieu.