Impasse in S&OP

mierenhoop

Bij veel bedrijven blijkt het belangrijkste supply chain-proces, Sales & Operations Planning (S&OP), in een impasse te verkeren. De cross-functionele afstemming van vraag en aanbod en de vertaling ervan naar de financiële begroting, is cruciaal voor producenten, groothandels en retailers. Maar uit recent onderzoek onder Europese fabrikanten van uiteenlopende producten blijkt S&OP het laagst te scoren qua prestatie onder de elf onderzochte supply chain-processen. En de ambitie om dit de komende vijf jaar te verbeteren, scoort ook nog eens het laagst.

Ook in de vele gesprekken met supply chain-directeuren hoor ik een hoop vermoeidheid en frustratie over hun S&OP-processen. Bij een Nederlandse producent van voedingsmiddelen zakte het periodieke overlegproces, ondanks uitvoerige training, in elkaar, omdat enkele sleutelpersonen waren vertrokken.

Een nog belangrijkere reden van frustratie betreft de benodigde ondersteuning door software. Een van de grootste Nederlandse supermarktketens heeft – na uitgebreide S&OP-training – de livegang van de bijbehorende software van leverancier SAP afgeblazen. Los van de beperkte ondersteuning van de software tot vijf jaar blijkt de software de cruciale functionaliteit van weersinvloeden, houdbaarheidsdata en promotie-impact te ontberen.

Een Duitse producent in de farmaceutische industrie is volop bezig met de implementatie van Integrated Business Planning (IBP), de meer geavanceerde versie van S&OP met ook de financiële consequenties en scenario’s in het proces geïntegreerd. Dit bedrijf heeft zich er bij SAP over beklaagd dat ongestructureerde data, zoals kwalitatieve informatie over plannen van leveranciers en afnemers, niet in de software kunnen worden verwerkt.

Gebrekkig inzicht in de supply chain

De impasse in S&OP en IBP komt voort uit het gebrekkige inzicht in de supply chain stroomopwaarts richting leveranciers en stroomafwaarts richting afnemers. Onduidelijkheden over de (productie)capaciteit van toeleveranciers en over de effectiviteit van promoties en de impact van het weer, maken zinnige afwegingen voor de planning onmogelijk, wat weer tot frustratie leidt. Een specialistisch, bedrijfsoverstijgend platform voor supply chain visibility – dus niet geleverd door de ERP-softwareleverancier – biedt de benodigde inzichten in de keten. En S&OP-software met ingebouwde Machine Learning ontdekt de impact van promoties en het weer, met betere forecasts en een geïnspireerd S&OP-proces tot gevolg.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl