‘Ik coach mijn team naar de Champions League’

Wat Marco Verberne vandaag doet, moet eigenlijk al geregeld zijn in het verleden. ‘De helft van wat we over vijf jaar zullen verkopen, bestaat nu nog niet’, aldus de purchasing & supply chain director van DSM Dyneema. Het ontwikkelen van langetermijnscenario’s en voortdurende innovatie zijn cruciaal voor het hightechbedrijf, net als samenwerking met klanten. Verberne en zijn team kiezen voor partnerships met leveranciers van grondstoffen. Samen ontwikkelen en kosten besparen betekent ook: samen delen in het succes.

DSM Dyneema produceert de polyethyleenvezel Dyneema die maximale sterkte combineert met minimaal gewicht. Dyneema is tot vijftien keer sterker dan staal en tot 40 procent sterker dan aramidevezels, als je ze vergelijkt op basis van gewicht. Je komt de vezel tegen in de vorm van touwen, kabels en textiel in bijvoorbeeld de sport en de zeevaart. Dyneema wordt ook verwerkt in ballistische producten, hoogwaardige werkhandschoenen voor de industrie en beschermende motorkleding.

Het hoofdkantoor van DSM Dyneema zit in het Limburgse Urmond. Het bedrijf heeft productielocaties in Heerlen, North Carolina (VS) en een joint venture in Japan. Elk continent heeft een eigen hub met een regionaal distributiecentrum. Er werken rond de duizend mensen bij het bedrijf. Marco Verberne stuurt een global team aan van 25 man, waarvan er vijf direct aan hem rapporteren. Tweederde van het team zit in Europa, de rest in Amerika en de APAC-landen.

DSM is van oudsher bekend van de kolenmijnen en de chemie. Zit dat in de weg?

‘DSM is sterk veranderd, weg van de bulkchemie. Het is nu een life sciences- en materials sciencesbedrijf, met als speerpunten gezondheid, voeding en hoogwaardige technische materialen. Groei kunnen waarmaken draait allemaal om baanbrekende technologieën ten dienste van mens en maatschappij. Daarom ben ik na meer dan twintig jaar nog steeds gefascineerd door dit bedrijf. Samenwerking met universiteiten en kennisinstituten is hierbij cruciaal, dat kan wat mij betreft nog verder worden ontwikkeld. Maar het gaat om veel meer dan alleen briljante technologie. We hebben de kennis en de mensen in huis die het verschil maken voor de klant en op het juiste moment met de juiste oplossing komen. Innovatie samen met de klant is onze uitdaging!’

Vijf jaar geleden maakt DSM Dyneema een hele snelle groei door. Had dat impact op jouw werk?

‘Toen ik hier in 2008 begon, was er een onbalans in demand en supply. We waren erg succesvol, de materialen werden uit onze handen gerukt. Productie kon slechts moeizaam volgen en alles was erop gericht om capaciteit bij te bouwen. Demand en supply zijn nu meer in balans. We zitten in een volgende fase: hoe optimaliseer je de goederenstromen over de continenten en hoe draag je met supply chain-oplossingen bij aan duurzame groei en innovatie? Onze taak is zorgen dat het voor de klant gemakkelijker is om zaken te doen, en dat sales iets belooft wat wij in de supply chain ook kunnen nakomen.
S&OP is heel zwaar ontwikkeld door onze experts, samen met supply chain-adviseurs van onder meer KPMG, Deloitte en onze DSM Operations/Excellence groep. De ambitie is om een goede service te geven aan onze klanten tegen optimale kosten en werkkapitaal. Daar heb je externe service-indicatoren voor nodig, en systeemondersteuning zoals forecastingmodules en S&OP-scenariotools. Een voorbeeld van IT-ondersteuning zijn de planningmodules van OM Partners. We hebben nu een duidelijk IT-platform en heldere kritieke prestatie-indicatoren waarmee de supply chain-afdelingen uit de voeten kunnen.”

Is een eerlijk evenwicht tussen de supply chain-schakels belangrijk?

‘Bij DSM oude stijl was het niet ongebruikelijk leveranciers een beetje tegen elkaar uit te spelen voor een zo laag mogelijke prijs. Ik kan oprecht zeggen dat we die fase voorbij zijn. Toen enkele van onze leveranciers tijdens de crisis in de problemen kwamen, zijn we lelijk op de koffie gekomen. Het verandert richting joint development. Als je flexibel wilt zijn, heb je integrale ketens van leverancier tot klant nodig en relaties met leveranciers én klanten op alle managementniveaus. Met communicatie, transparantie en vertrouwen creëren we een gelijkwaardige omgang met leveranciers van grondstoffen als ethyleen, verpakkingen, additieven en coatings. Als partners kunnen we de supply chain optimaliseren, slimme oplossingen verzinnen, de risico’s verdelen en de duurzaamheid verhogen. We verbeteren samen verpakkingen en maken samen slimme vervoerskeuzes. En als een grondstoffenleverancier efficiënter kan produceren doordat onze planningen zijn gekoppeld, dan delen we de opbrengst.’

Het volledige interview met Marco Verberne is gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – november 2014

Lees het artikel terug op tablet>>