IHC Merwede centraliseert corporate merchandise in webshop

De merchandise van IHC Merwede is bedoeld voor promotiedoeleinden, als relatiegeschenk en voor de eigen medewerkers. De bouwer van gespecialiseerde schepen en equipment heeft op een aantal locaties eigen sportscholen waar medewerkers bijvoorbeeld sportshirtjes of een sporttas kunnen kopen. De verschillende business units, zowel nationaal als internationaal, ontwikkelden elk hun eigen merchandise en schakelden hiervoor lokale partijen in. Daardoor ontstonden er kwaliteitsverschillen in de artikelen. IHC Merwede centraliseerde daarom de inkoop, ontwikkeling en verkoop van alle merchandise in een centrale webshop.

 

PROJECTLEIDER

Erika KranenburgErika Kranenburg vertelt in Supply Chain Magazine van februari 2014 hoe dit project verliep en welke keuzes er gemaakt moesten worden.

Erika Kranenburg
FUNCTIE: Eigenaar Somacon
OPLEIDING: Logistiek, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
CARRIÈRE: Eigenaar Somacon, voormalig eigenaar The Merchandise Company

 

BEDRIJF

IHC Merwede, bouwer van gespecialiseerde schepen en equipment voor natte mijnbouw- en baggeractiviteiten en complexe custom-built offshore schepen.

PROJECTTEAM

Opdrachtgever Raymond Hendriks, marketing & communicatiemanager bij IHC Merwede, de afdelingen IT en Finance van IHC Merwede. Erika Kranenburg van Somacon werd op interimbasis als projectmanager ingehuurd.Fitness tas

OPLOSSING

IHC Merwede centraliseerde de inkoop, ontwikkeling en verkoop van de merchandise, zodat alle merchandise gelijke kwaliteit heeft en conform huisstijl is. IHC Merwede koos voor een webshop als centraal verkooppunt, waar alle business units hun merchandise kunnen bestellen. IHC Merwede wilde de administratie niet belasten, dus alles – inclusief de financiële afhandeling – werd volledig uitbesteed aan een fulfilmentpartner.

SELECTIETRAJECT

Erika Kranenburg: ‘Er zijn heel veel partijen die het volledige proces zonder tussenkomst van IHC Merwede kunnen afhandelen. Op basis van informatie uit vakbladen en forums ben ik tot een shortlist van tien partijen gekomen die ik langs het eisenpakket van IHC Merwede heb gelegd. Referenties en maatwerk waren twee belangrijke criteria. Toen bleven twee partijen over die elkaars tegenpolen waren: S&H Fulfilment en Misi.

KEUZE

‘Je wilt niet dat je bedrijfsnaam te grabbel wordt gegooid omdat er een verkeerde balpen is geleverd. Dan raken de businessunits het vertrouwen kwijt, terwijl je ze juist wil overtuigen van het gemak. We hebben daarom gekozen voor S&H. S&H biedt minder flexibiliteit, maar door de strikte procedures is de kans op fouten zeer gering.’

BOTTLENECKS

Polo rood voor‘We waren veel tijd kwijt aan het bepalen van het productassortiment en de kleuropbouw, want er bleken verschillende kleuren rood in omloop. Ook hadden we geen nauwkeurige orderhistorie toen we begonnen; het was daarom lastig om in te schatten hoeveel op voorraad te leggen. Pennen, USB-sticks en lanyards lopen altijd wel. Maar polo’s of jassen? Moeilijk te zeggen hoe populair die zijn.’

 

 

SUCCESFACTOREN

‘We zijn begonnen bij de logistieke partij, de kern van het proces. Veel mensen onderschatten dit. Ze denken: “Een pakketje versturen, dat kan ik zelf ook wel.” Of: “IHC Merwede heeft toch magazijnen zat? Waarom kan het daar niet liggen?” Maar het is meer dan het opslaan van goederen en verzenden van een pakketje. Er komen zoveel dingen bij kijken als je dat proces vloeiend wilt laten verlopen. Dat wil je niet zelf doen.’Paraplu

TOEKOMST

‘Voor S&H is IHC Merwede met circa tachtig artikelen in het assortiment een relatief kleine klant met leveringen in vooral Nederland. De webshop is tweetalig en ingericht voor wereldwijde leveringen. De pakbon en factuur zijn momenteel ook beschikbaar in het Engels en in het Nederlands. Voor het systeem maakt het niet uit of het nu om een of duizend orders per dag gaat.