IFS: herontwerp van processen is dé uitdaging

IFS

Bedrijven krijgen een steeds concreter beeld van de digitale transformatie die zij willen doormaken. De wens die met stip op nummer 1 staat, is een vrijwel autonome end-to-end-afhandeling van alle administratieve processen die onderliggend zijn aan sales, operations en inkoop. De IFS World Conference bood inspiratie hoe je dit aanpakt.

Door Mirjam Hulsebos

Het woord autonoom betekent dat de mens in de uitvoering van processen nauwelijks nog nodig is. Vergelijk het met een autonoom rijdende auto. Bij een traditionele auto wordt de mens weliswaar ondersteund door handige functies als adaptive cruise control en lane assistence, maar de mens levert nog altijd de intelligentie. Terwijl een autonome auto zelf beslissingen neemt: hoe hard mag ik hier rijden? Wanneer kan ik veilig invoegen? De mens voert alleen nog de bestemming in, de auto regelt de rest.

De belangrijkste randvoorwaarde voor een autonome supply chain is dat de processen in de hele organisatie uniform zijn. Niet voor niets standaardiseren veel IFS-klanten op één ERP-systeem voor het hele bedrijf, met één uniforme inrichting van de processen. De Nederlandse bouwer van schepen en equipment voor bagger en offshore IHC (foto) vertelde over het traject dat bij hen is afgelegd om te komen tot One IHC, nadat bij een eerdere editie van de World Conference Damen Shipyards al eens op het podium stond om het belang van uniforme processen te benadrukken.

Betere forecasts

Als de processen eenmaal zijn gestandaardiseerd, is de volgende stap optimaliseren. Vanuit supply chain-perspectief is de vraagvoorspelling het belangrijkst. Serverfabrikant NEC heeft de advanced forecastingmodule in IFS verfijnd met Heterogeneous Mixture Learning (HML), een technologie om zeer heterogene data in samenhang te analyseren en patronen te ontdekken die mensen nooit zouden kunnen vinden. Hiervoor zijn 200 verschillende typen data gebruikt. Het resultaat: de onderdelenvoorraad is met 45 procent gereduceerd, terwijl tegelijkertijd de out-of-stocks naar vrijwel het nulpunt zijn gedaald. NEC maakt de forecast zichtbaar in IFS EOI, het Enterprise Operational Intelligence-platform. Daardoor weet inkoop precies welke onderdelen of grondstoffen in welke hoeveelheden wanneer moeten worden ingekocht. Op basis daarvan worden de inkoopcontracten met leveranciers aangepast.

Nieuwe businessmodellen

Een andere belangrijke supply chain-factor is het voorkomen van verstoringen. James Elliot van Rolls Royce, de fabrikant van vliegtuigmotoren, vertelt hoe zijn bedrijf al in 1989 het eerste businessmodel introduceerde dat niet langer was gericht op het verkopen van motoren, maar op het leveren van een storingsloze motor die het een bepaald aantal vlieguren, starts en landingen volhoudt. Destijds werden de data van de prestaties van de motor op cd verzameld op het moment dat de motor in onderhoud ging. Vanaf 2000 stuurden luchtvaartorganisaties hun data eens per week via internet naar Rolls Royce, zodat de data voorspellende waardes kregen. Vanaf 2013 gebeurt de datacollectie realtime via IoT en worden al die losse databrokjes in samenhang geanalyseerd met kunstmatige intelligentie (AI). Elliot: ‘Vanaf dat moment konden we ook zoeken naar onbekende verbanden en patronen. Dat maakt dat we nog beter kunnen voorspellen wanneer een motor onderhoud nodig heeft.’ … … …

IFSMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2019.