Hoogvliet richt apart dc in voor online

Hoogvliet heeft in Alphen aan den Rijn een apart distributiecentrum voor de online activiteiten ingericht. Een fabrieksmatige winkel, noemt Paul Boswinkel dit distributiecentrum. ‘Voor een online supermarkt moet je wel een aparte logistieke operatie opzetten. Die kun je niet in een bestaand dc onderbrengen’, vindt de adjunct-directeur logistiek van Hoogvliet.

‘Het uitleveren in consumenteneenheden vereist een totaal andere benadering dan het uitleveren op winkelniveau’, zegt Boswinkel in een persbericht van 23 februari 2014. ‘Andere supermarktketens kiezen voor orderpicken in bestaande winkels, maar dan kun je nooit de voorraadzekerheid bieden die klanten eisen.’

Pick-to-light

Het aantal klanten groeit hard en om snel op te kunnen schalen, investeert Hoogvliet drie maanden na de opening van zijn online supermarkt opnieuw in orderpickkarren, ontwikkeld en geleverd door Maas Internal Logistix. De supermarktketen gebruikt de karren met pick-to-light-technologie voor het verzamelen van de online bestelde boodschappen.

De supermarktketen verkiest pick-to-light boven voicepicking. De keus viel op pick-to-light omdat Hoogvliet van mening is dat deze technologie arbeidsvriendelijker is. Het is aangenamer om te werken met lampjes dan de hele dag een headset te dragen. Bovendien is pick-to-light sneller en veiliger.