Hoofdkantoren multinationals dijen uit in crisistijden

Hoofdkantoren van multinationals groeien als gevolg van de economische crisis, zo constateert adviesbureau Roland Berger in een periodieke studie. Het is een bevestiging van een langer durende trend. Het geloof overheerst namelijk dat in tijden van crisis sterk op kosten kan worden bespaard door te centraliseren. Dat meldt het FD op 3 juli 2013.

Volgens Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger in Nederland, is er sprake van een zogeheten pendulebeweging. In tijden van economische voorspoed is er een hang naar decentralisatie, maar de langetermijntrend is verdergaande centralisatie. De centralisatie gaat doorgaans hand in hand met een kostenverlaging. Hoofdkantoren moeten hun kosten verlagen en tegelijkertijd waarde toevoegen, door bijvoorbeeld een nieuwe strategische weg in te slaan. Voorbeelden van bedrijven die dit succesvol hebben gedaan zijn volgens Roland Berger Basf, DSM en Procter & Gamble.

Boekhoudschandalen en fraudekwesties bij Ahold, Enron, Arthur Andersen en Parmelat hebbben begin deze eeuw ook bijgedragen aan het uitdijen van de hoofdkantoren: het had verscherpte controles en nieuwe wetgeving tot gevolg.