H&M zet fietskoerier in voor pakketbezorging

H&M

H&M Nederland gaat online aankopen per fietskoerier bezorgen. De modeketen introduceert de leveringsoptie in haar streven naar een meer duurzame logistiek. Nederland is het allereerste land waar de bezorging per fiets aan klanten wordt aangeboden.

Voor deze nieuwe vorm van ‘green delivery’ werkt H&M samen met Fietskoeriers.nl, onderdeel van bezorgexpert Cycloon. Bezorging is mogelijk in meer dan dertig steden in Nederland. De fietskoeriers leveren standaard tussen 18.00 en 22.00 uur. ‘Op dit tijdstip is de kans het grootst dat klanten thuis zijn om hun bestelling in ontvangst te nemen’, aldus Nick Vreeswijk, operationeel directeur van Cycloon. ‘Zo kan 98 procent van de pakketten die worden bezorgd door fietskoeriers ook direct worden afgeleverd.’

De nieuwe service van H&M is mogelijk voor klanten die voor levering op de dag na aankoop kiezen en is ook hetzelfde geprijsd (€4,99) als de reguliere levering voor bezorging van de aankoop op de volgende dag. Om de bestelling ook daadwerkelijk met een minimale CO2-uitstoot bij de klant te kunnen bezorgen, gebruikt Fietskoeriers.nl bovendien auto’s die rijden op 100 procent groen gas om de pakketten van het distributiecentrum van H&M bij de fietskoeriers aan te leveren.

Klimaatpositief in 2040

Met een groeiende onlinemarkt is transport voor de H&M Group een belangrijk aandachtspunt. De keten wil ervoor zorgen dat de logistiek zo energiezuinig mogelijk uitgevoerd kan worden; een belangrijk onderdeel in het streven om in 2040 klimaatpositief te zijn. ‘Duurzaamheid is een essentieel onderdeel binnen H&M en het bezorgen per fietskoerier past daar naadloos in. En waar zouden we deze service nu beter kunnen lanceren dan in ‘fietsland’ Nederland?’, aldus Susan Krau, country manager van H&M Nederland.