Het kwajongensgevoel is terug bij Stijn Welsing

Hij was supply chain-directeur bij Sligro Food Group, maar Stijn Welsing besloot na ruim drie jaar dat het roer om moest. Sinds juni is hij eigen baas en stort hij zich met HWDC op de handel en het ontwikkelen van exclusieve merken voor Chinese retailers. Afrika is de volgende halte.

Door Henrieke Wagenvoort

Wie Stijn Welsing dezer dagen ’s ochtends wil spreken, moet geduld oefenen. Welsing is telefonisch vrijwel onbereikbaar. In gesprek met Chinezen, en die hangen allemaal in de ochtend aan de lijn. Het heeft alles te maken met de nieuwe uitdaging die Welsing is aangegaan en waarvoor hij een punt zette achter zijn baan bij Sligro.

‘Ik ben inmiddels de veertig gepasseerd. Dan ga je toch op een andere manier denken over het leven, over je carrière. Sligro is een heel warm bedrijf, de familiecultuur is er nog echt voelbaar. Als directeur supply chain management was ik er verantwoordelijk voor de goederen- en informatiestroom. Inhoudelijk een heel interessante rol. Daarnaast deed ik ook het datamanagement erbij. Uiteindelijk begon het te kriebelen. Het ondernemen zit er al van jongs af aan in en de wens om voor mezelf te beginnen is er altijd geweest. Toen de kans zich voordeed, ben ik in het diepe gesprongen.’

Cowboyhandel

Vóór zijn komst naar Sligro werkte Welsing bij Heineken en Philips. Heel internationaal georiënteerd werk. Ook hield hij zich bezig met het ontwikkelen van producten en nieuwe business. Een element dat hij bij Sligro miste. ‘Vooral in mijn Philips-tijd heb ik veel contacten opgedaan, met name in China. Een heleboel elektronica ging van daar naar hier. Maar ik merkte ook dat er veel spullen de omgekeerde route volgden; iets waar ik me tot dan nooit zo bewust van was geweest.’

Het idee vatte post in zijn hoofd dat hij iets met die export naar China moest. Met de focus op food. Veel specifieker wil hij nog niet zijn. ‘Iedereen leest in de krant over de grote vraag naar babyvoeding. Maar dat is vooral cowboyhandel’, meent Welsing. ‘Ik probeer juist te kijken wat daaromheen gebeurt. En er gebeurt veel, kansen genoeg!’

Exclusieve merken

Welsing zal zich enerzijds bezighouden met de handel in producten, maar anderzijds ook met het ontwikkelen daarvan. Daarbij gaat het om exclusieve merken voor de Chinese retail. De kosten financiert hij uit de opbrengsten van de handel. ‘In China zijn mensen bereid te betalen voor goede producten.’

In eerste instantie zal Welsing zijn producten alleen op de Chinese markt brengen, maar de bedoeling is dat Afrika snel volgt. ‘Het zijn economieën die enorm groeien en waar veel vraag is naar producten van hoge kwaliteit. De eerste aanvragen uit Afrika liggen er al. Financieel is het ook een aantrekkelijke business. Het kostenniveau is laag, ik besteed alles uit en heb geen voorraad. Als een product interessant is, kan het zo heel snel gaan.’

Kwajongensgevoel

Welsing gaat zijn avontuur aan met de steun van twee compagnons. De een houdt zich bezig met sales, de ander met research and development. Zij houden hem scherp, meldt hij. ‘Want ik ben nogal snel enthousiast.’ Hij geniet volop van het zelfstandig ondernemerschap. ‘Het geeft me een kwajongensgevoel. Het werken bij Sligro, Philips en Heineken was een veilige reis. En ik heb er absoluut geen spijt van. Maar dit kwam op m’n pad en ik vond dat ik het moest gaan doen.’