Herkomst palmolie vaak onduidelijk

palmolie

Er is nog altijd veel onduidelijkheid over de herkomst van de palmolie die de grote producenten van consumentengoederen toepassen. Begin dit jaar vroeg Greenpeace zestien grote bedrijven om transparantie; slechts de helft van de bedrijven gaf daaraan gehoor. Er is ook niet één bedrijf dat alleen duurzaam geproduceerde palmolie gebruikt, zo blijkt uit een nieuw rapport van de milieuorganisatie.

Palmolie – de meest gebruikte plantaardige olie – vind je terug in ongeveer de helft van alle producten in een doorsnee supermarkt. Van de ondervraagde bedrijven gaven onder meer Colgate-Palmolive, Nestlé, Procter & Gamble en Unilever openheid van zaken over hun aanvoerketen voor palmolie. Ferrero, Hershey’s, Johnson & Johnson, Kellogg’s, Kraft Heinz, Pepsico, PZ Cussons en Smucker’s lieten dat na.

De oliepalm gedijt in tropische omstandigheden. In landen als Indonesië en Maleisië is voor de aanleg van oliepalmplantages op grote schaal regenwoud en veenmoeras verwoest, met grote milieuschade en negatieve gezondheidseffecten als gevolg. Daar komt bij dat de arbeidsomstandigheden op plantages vaak slecht zijn en bosbewoners van hun land verjaagd worden.

Ontbossingsvrije palmolieketen

Volgens Greenpeace hebben veel van de partijen die geen transparantie konden of wilden geven zich als lid van brancheorganisatie CGF gecommitteerd aan een ontbossingsvrije palmolieketen in 2020. Transparantie is daarvoor juist een vereiste. Naar aanleiding van het rapport van de milieuorganisatie hebben verschillende bedrijven aangekondigd binnenkort alsnog inzicht te zullen bieden in de herkomst van hun palmolie.

Nederland is in Europa overigens verreweg de grootste importeur en exporteur van palmolie.

Bron: FD