Henri Colijn, Harman: ‘We werken met een supply chain-visie voor vijf jaar’

Henri Colijn

Henri Colijn is de kersvers verkozen Supply Chain Professional 2020. Niet vreemd, want het marktsegment waarvoor hij de operatie runt, groeide met een factor 5 in enkele jaren tijd. Tegelijkertijd stelden klanten steeds hogere eisen aan de logistiek. Dit leidde uiteraard tot uitdagingen, maar niet tot heel grote verstoringen in de supply chain. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?

Door Edwin Tuyn (Inspired-Search) en Mirjam Hulsebos

Henri Colijn is als Senior Director Operations EMEA werkzaam bij Harman International. Dit bedrijf levert innovatieve audioproducten aan de consumentenmarkt, de professionele markt en de automotive industrie. Het bedrijf heeft verschillende merken voor de consumentenmarkt, waaronder JBL en Harman Kardon.

Het consumentensegment bestaat uit 700 verschillende SKU’s, variërend van TWS earbuds tot soundbars, en van gaming headsets tot portable speakers. Er is heel veel innovatie in deze productcategorieën en Harman heeft een enorme groei doorgemaakt. In enkele jaren tijd is de jaaromzet in EMEA vervijfvoudigd. ‘Met JBL hebben we heel gefocuste marketingcampagnes gevoerd die onze USP’s – hoge geluidskwaliteit en een cool design – goed over de bühne brachten. Op die manier werden we in een aantal van onze belangrijkste productsegmenten marktleider.’

Met zo’n snelle groei komt je supply chain onder druk te staan. Hoe heb je dat opgevangen?

‘Het vraagt om ingrepen op een heleboel terreinen. Een belangrijk aandachtsgebied is de componentbeschikbaarheid. We zijn van single sourcing naar dual sourcing gegaan en onze inkopers zijn nóg vroegtijdiger onze forecasts gaan delen met leveranciers, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de orders die ze kunnen verwachten. Daarnaast hebben we ons team ontwikkeld, want we hadden natuurlijk veel meer mensen nodig met daarnaast ook andere typen vaardigheden, zoals analytisch inzicht en projectmanagementcapaciteiten. Tot slot hebben we een nieuw Europees distributiecentrum in gebruik genomen, want het warehouse is het hart van je supply chain. Als het daar niet lekker loopt omdat je uit je jasje groeit, dan kun je nog zulke goede S&OP-planningen maken, maar dan kom je alsnog in de problemen.

Om goed op de toekomst voorbereid te zijn, werken we sinds twee jaar met een supply chain-visie voor de komende vijf jaar. We vertalen het strategieplan van Harman International naar een vijfjarig strategieplan. Dat plan geeft op afdelingsniveau weer waar we naartoe gaan en wat we nu al moeten voorbereiden om over één of twee jaar mee te kunnen bewegen met wat de markt van ons vraagt.’

Hoe ziet het nieuwe warehouse eruit?

‘Het is volledig geautomatiseerd. We hebben een intensief tenderproces gedaan om de juiste nieuwe warehousepartner te kunnen selecteren. Want automatiseren is heel eenvoudig als je standaardmaten hebt. Maar wij hebben 700 SKU’s die allemaal verschillende afmetingen hebben; van draadloze earphones tot wel anderhalve meter lange soundbars. Het bleek dat warehouse-automatisering in zo’n situatie helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Toch wilden wij per se voor vergaande warehouse-automatisering gaan, want in het precoronatijdperk was het moeilijk om personeel te vinden. Bovendien wilden we onze flexibiliteit verhogen, en dat lukt veel makkelijker als je processen hebt geautomatiseerd. Uiteindelijk heeft Arvato de tender gewonnen. Zij hebben in vier maanden tijd een volledig nieuwbouwdistributiecentrum opgeleverd.’ … … …

Henri Colijn

Meer lezen over Henri Colijn?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 6 – 2020.