Henk van Klompenburg naar Heineken Zuid-Afrika

‘Passie voor ontwikkeling’

Henk van Klompenburg is als nieuwe supply chain director bij Brandhouse, een joint venture van Heineken met Diageo en Namibian Breweries, verantwoordelijk voor de volledige supply chain voor Heineken in Zuid-Afrika: voor de productie, inkoop, logistiek en distributie voor bier, ciders en sterke drank. Zijn standplaats is Kaapstad en hij is lid van het Brandhouse Executive-team. Er is een belangrijke rol voor Van Klompenburg weggelegd in het verbeteren van de supply chain-bedrijfsresultaten, winstgevendheid en de omzet laten groeien in Zuid-Afrika.

WAT STAAT NU OP DE AGENDA?
‘Ik ben aangenomen voor een periode van drie tot vijf jaar, om een nieuwe supply chain-organisatie te creëren die waarde toevoegt in procurement, productie en distributie. Het doel is om binnen vier verschillende bedrijven in Zuid-Afrika en Namibië ambitieuze supply chain-doelen te realiseren. Het samenvoegen van procurement, het opzetten van een centrale S&OP-planning over de verschillende bedrijven, rationalisatie en flexibiliteit in productie en kostenbesparingen zijn de belangrijkste activiteiten de komende tijd.’

WAAROM JIJ?
‘Zowel in Egypte als Ghana heb ik met dit bijltje gehakt en uiteindelijk succesvolle supply chain-organisaties gecreëerd. Zo heb ik in Ghana een soortgelijke job gedaan in het samenvoegen van de Heineken- en Guinness-brouwerijen in een enkele productieorganisatie. In Egypte heb ik bij Al Ahram Beverages de operationele resultaten en winstgevendheid van de hele supply chain verbeterd en agrarische activiteiten in het kweken van druiven en gerst op een duurzame manier ontwikkeld. Bij beide grootaandeelhouders was mijn ervaring bekend, naast het feit dat ik het als enorme uitdaging zie om in Afrika onder moeilijke lokale omstandigheden moderne supply chain-organisaties te bouwen.’

WAT IS JE MOTIVATIE?
‘Na 4,5 jaar supply chain director voor Heineken in Egypte, waarbij ik de gehele supply chain herstructureerde en optimaliseerde en ik een revolutie – de Arabische lente – meemaakte, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Daarnaast heb ik een passie voor safety, sustainability en local sourcing, oftewel ontwikkeling van lokale leveranciers. Bovendien is het een continent waar groei en ontwikkeling zich in rap tempo voltrekt. Allemaal zaken waaraan ik mijn hart kan ophalen in Afrika!’