Hemmink versterkt positie met fors lagere voorraad

Om de groeiende voorraad  in het Zwolse distributiecentrum efficiënter te kunnen managen, vulde technische handelsonderneming Hemmink het nieuwe ERP-systeem Microsoft Dynamics AX aan met Slim4. Dankzij deze voorraadoptimalisatie software werd de voorraad met 20 procent gereduceerd, terwijl de servicegraad steeg van 95 naar ruim 99 procent. Nu is de weg vrij voor een verdere versteviging van de positie van Hemmink in de supply chain, zo meldt het persbericht van 30 januari 2014.

Hemmink, dat levert aan zowel elektrotechnische groothandelsbedrijven als aan de tv-, data- en telecombranche, beschikt over een groeiend assortiment van ongeveer 15.000 artikelen. Zo’n twintig procent daarvan ligt op voorraad. Voor het beheren van die voorraad maakte Hemmink  lange tijd gebruik van de min/max-niveaus in het toenmalige ERP-systeem Agresso Wholesale. ‘Een nogal omslachtige methode, met als gevolg dat niveaus amper geactualiseerd werden’, weet  inkoper Mark Roos. ‘Sinds de implementatie van Slim4 eind 2009 is dat verleden tijd.’

In 2013 ging Hemmink bovendien over op het ERP-systeem  Microsoft Dynamics AX en integreerde Slim4 hiermee, waardoor er nog efficiënter kan worden gepland. De tijdwinst die dit oplevert, gebruikt de handelsonderneming om ook de voorraden voor de tv, data- en telecommarkt optimaal te beheren. ‘In deze vechtmarkt moeten we kort op de bal spelen. Daarbij maken we veelvuldig gebruik van de ‘what-if’-scenario’s die Slim4 biedt. Op basis hiervan kunnen we nóg scherper inkopen en zijn we beter in staat het juiste bestelmoment te bepalen’, aldus Roos.

Op basis van de besteladviezen die Slim4 creëert, kan Hemmink sturen op uitzonderingen. ‘Onverwachte ontwikkelingen komen dankzij management by exception tijdig aan het licht’, zegt Roos. ‘We kunnen nu direct contact opnemen met de afdeling Verkoop om te bespreken wat er aan de hand is. Slim4 zet dus echt aan tot samenwerking. Dit levert voordelen op voor de hele organisatie.’

Win-win-win-situatie

Al snel na de implementatie daalde de voorraadwaarde – momenteel ongeveer drie miljoen euro – met twintig procent. Tegelijkertijd steeg de servicegraad van 95 procent naar ruim 99 procent. Die verbetering is zichtbaar in het aantal backorders, dat dankzij Slim4 is teruggelopen van tien naar amper een procent. Het foutpercentage is daarnaast tot bijna nul gereduceerd.

En volgens Roos liggen er nog meer kansen. ‘We kunnen onze positie verder verstevigen door onder andere ook de verkoopprognoses van klanten in Slim4 te verwerken. Op basis daarvan kunnen we onze toeleveranciers van betrouwbare forecasts voorzien. Zij stemmen daar dan vervolgens hun productie op af. Zo profiteren alle schakels in de supply chain van de voordelen van de software en creëren we een win-win-win-situatie.’