Hema-winkels opnieuw op de schop

De nieuwe Hema-topman Tjeerd Jegen haalt de bezem door het kwakkelende warenhuis. Alle 560 winkels in Nederland zullen opnieuw een metamorfose ondergaan, meldt het FD van 17 november 2015. Jegen wil bovendien de internetverkoop lokaler en sneller en ook moet korte metten worden gemaakt met de overtollige inkoopvoorraad.

Omdat veel klanten klagen artikelen op de winkelvloer maar moeilijk te kunnen vinden, wil Jegen de warenhuizen logischer indelen. ‘De winkels zijn nu net zo ingedeeld als onze inkoop. Er is iemand die onderbroeken inkoopt en iemand anders die sokken inkoopt. Daarom liggen alle sokken bij elkaar, ongeacht het geslacht of de leeftijd’, aldus Jegen.

De nieuwe indeling is gebaseerd op de Franse warenhuizen van Hema. ‘Elke nieuwe winkel daar doet het beter dan de vorige’, zegt Jegen. Dat komt volgens hem doordat Hema steeds beter weet wat de juiste locaties zijn en hoe de juiste producten bij elkaar moeten worden gezet. Zo staan in Frankrijk de producten veel meer gecoördineerd bij elkaar: een blauwe handdoek bij een blauwe tandenborstel bijvoorbeeld.

Behalve een nieuwe winkelindeling wil de Hema-topman ook het winkelassortiment meer aanpassen aan de locatie van de winkel. ‘Nu hebben hetzelfde type winkel in Bussum en Appelscha hetzelfde assortiment’, zegt Jegen in het FD, ‘maar misschien wil je in Bussum wel meer wijnen in de winkel.’

Pakhuizen vol onverkochte voorraden

Door fouten in de inkoop liggen er ook nog pakhuizen vol onverkochte voorraden. En dat kost veel geld. ‘Er zijn wel zes magazijnen bijgebouwd die tot de nok toe vol liggen, net als de winkels. Daardoor zie je nu in de winkels veel lege schappen, want tussen al die spullen kun je moeilijk vinden wat je nodig hebt’, meldt Jegen.

De Hema-topman laat weten nog zeker een jaar bezig te zijn om alles uit te verkopen. Noodzakelijk, omdat Hema geen restpartijen tegen bodemprijzen kan verkopen aan winkels als Action of Kruidvat, zoals veel concurrenten wel doen. Op alle artikelen van de warenhuisketen staat namelijk de naam vermeld.

Internetverkoop

Ander punt van aandacht is de internetverkoop, nu goed voor zo’n 3 procent van de omzet, wat neerkomt op circa dertig miljoen euro. Omdat de verkoop online bij andere winkelketens 10 tot 15 procent bedraagt, gaat Jegen er vanuit dat eenzelfde percentage ook bij Hema haalbaar is. Maar dan moet er wel wat veranderen.

‘Mensen snappen niet dat ze soms zeven dagen moeten wachten om iets op te halen wat gewoon in de winkel ligt.’ Door de bestellingen minder centraal en meer in de winkels af te handelen, moet het volgens Jegen mogelijk zijn dat klanten in de toekomst hun bestelling binnen niet meer dan drie uur kunnen ophalen.