Hema klimt uit dal na afbouwen voorraden

Warenhuisconcern Hema is eindelijk door zijn enorme voorraden heen. Als gevolg daarvan kunnen nieuwe collecties gepresenteerd worden, en dat werpt zijn vruchten af. Hema boekte in 2016 een omzet van 1,19 miljard euro; een stijging van 4,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat meldt het FD van 21 april 2017, dat zich daarbij baseert op de nieuwe jaarcijfers van de winkelketen.

Hema kruipt zo uit het diepe dal waar het een paar jaar terug in belandde. Volgens topman Tjeerd Jegen (foto) zijn er drie belangrijke redenen voor de stijgende omzet. ‘Het belangrijkste is dat het aandeel van kleding in onze productmix heel erg is gestegen. Daar halen we relatief hoge marges op. Daarnaast hebben we sterk ingezet op het reduceren van verliezen op voedsel’, aldus Jegen in het FD. Een derde reden zijn de betere inkoopvoorwaarden die Hema heeft weten te bedingen.

Het warenhuisconcern bouwde lange tijd enorme voorraden op, die het bedrijf als een molensteen om de nek hingen. ‘We hadden twee jaar geleden zo’n grote voorraad dat we telkens dezelfde collecties in de winkel moesten leggen’, meldt Jegen. Die voorraden, met een verkoopwaarde van 540 miljoen euro, zijn inmiddels afgebouwd naar 370 miljoen euro. Dit jaar hoopt Jegen daar nog eens 30 miljoen van kwijt te raken.

Concept Hemarkt

Om van de voorraden af te komen, werd gestart met het concept Hemarkt, bestaande uit achttien tijdelijke outlets. Het merendeel van die zaken kan nu weer dicht. ‘We sluiten sinds begin dit jaar wekelijks een outlet en we houden er uiteindelijk vijf over’, licht Jegen toe. ‘Dat is een prima aantal voor een bedrijf als Hema. Je hebt altijd weleens een misser en dan is het handig als je dat artikel via een outlet kan verkopen.’