Help IT helpen

uniek

Je zult vandaag de dag maar op de IT-afdeling van een bedrijf werken of – nog erger – op de helpdesk. De hele dag door krijg je telefoontjes in de trant van: pc loopt vast, printer doet het niet, ERP is traag, scanning werkt niet, reports worden niet gerefresht, et cetera. Dit terwijl op technologisch vlak vrijwel alles mogelijk is. Hoe komt het dan dat bij zoveel bedrijven het schelden op IT gewoon is geworden?

Als je het mij vraagt, is er een aantal oorzaken. Ten eerste is bij de basisinrichting van de ICT-infrastructuur onvoldoende nagedacht over de dagelijkse businessimpact en de groei van het bedrijf. Apart dat bedrijven nog steeds over een trage datalijn met servers op afstand communiceren, terwijl de dagelijkse operatie snellere, near realtime-informatie vraagt. De tweede oorzaak ligt in het gegeven dat IT’ers in nullen en enen denken en gebruikers veel meer in processen. Dit leidt ertoe dat beiden elkaar onvoldoende begrijpen.

Een derde oorzaak ligt in het gegeven dat ICT een middel is om bedrijfsdoelen te realiseren. State of the art IT is voor de meeste bedrijven in de supply chain vooral geen doel op zich. Dus: 3D printing, SaaS, IoT, AI, robotisering, drones, Industrie 4.0 en dergelijke zijn IT-achtige trends die zinvol zijn om efficiënter en effectiever te opereren, maar dat kan alleen maar succesvol zijn als bedrijfsprocessen goed zijn geïntegreerd in de ICT-infrastructuur van het bedrijf. Hier ligt een vierde oorzaak, namelijk gebrekkige onderlinge samenwerking. De laatste oorzaak die ik hier noem, is de eeuwige schaarste aan ICT-capaciteit. IT heeft nooit tijd en is alleen maar bezig met het oplossen van dagelijkse problemen. Jaja, denk ik dan, lekker gemakkelijke smoes.

Handen ineenslaan

Ik pleit ervoor dat de supply chain managers, toch bij uitstek de bruggenbouwers in het bedrijf, de handen ineenslaan met de ICT-managers. Ga eens weg uit de dagelijkse sleur, zet de klok minstens vijf jaar vooruit en bepaal dan hoe de verschillende processen eruit gaan zien. Welke trends zijn echt relevant? Stem vervolgens hierop de ICT-omgeving af en stippel gezamenlijk de weg uit naar hoe je dit de komende jaren gaat invullen. Een open deur, maar waarom gebeurt het dan toch zo weinig dat de business – om het maar zo te zeggen – ICT helpt. Je zou hiervoor zelfs het zogenoemde Integraal Logistiek Concept prima als leidraad kunnen gebruiken. Kortom: help zelf IT om de business te helpen.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen