Helly Hansen optimaliseert supply chain

Helly Hansen bracht zijn vijf distributiecentra (dc’s) in de afgelopen twee jaar terug naar twee. Het gaat nu in deze twee dc’s Astro WMS van Consafe Logistics implementeren. Het van oorsprong Noorse kledingmerk, bekend van de outdoorkleding en – schoenen, schafte dit warehousemanagementsysteem (WMS) aan om de productiviteit in beide DC’s te verbeteren.

 

Tot twee jaar geleden beschikte Helly Hansen nog over vijf dc’s, zowel in eigen beheer als uitbesteed. Dat aantal is teruggebracht tot twee: één dc van 20.000 vierkante meter in Born in Nederland en één DC van 11.000 vierkante meter in Auburn aan de Westkust van de Verenigde Staten, vlakbij Seattle. ‘Door de distributie op twee locaties te centraliseren hebben we onze voorraadniveaus en de overheadkosten kunnen reduceren’, vertelt Bart de Rijke, vice-president supply chain bij Helly Hansen. Bovendien zegt De Rijke nu flexibeler te zijn in het alloceren van de voorraden over de verkoopkanalen.  ‘We leveren onze outdoor- en werkuitrusting niet alleen aan onze eigen winkels en die van andere retailers, maar we verkopen onze artikelen ook via internet rechtstreeks aan consumenten in Europa en Noord-Amerika en aan gelicenceerden en distributeurs wereldwijd.’

Missiekritiek systeem

ODe volgende stap in het optimaliseren van de supply chain was het verkrijgen van een nieuw WMS. Helly Hansen opereert nu nog op een gedateerd platform dat draait op een verouderde infrastructuur. ‘Het kost ons steeds meer moeite om dat platform aan de praat te houden bij de stijgende volumes die onze huidige groei met zich meebrengt. Bovendien zijn we voor de support afhankelijk van een betrouwbare maar kleine partner die alleen in de Europese tijdzone werkt. Dat betekent een erg groot risico voor een missiekritiek systeem zoals dit’, stelt De Rijke.

Na een uitgebreid selectieproces koos Helly Hansen, met de hulp van Jeroen van den Berg Consulting, voor Astro WMS, het warehouse management systeem van Consafe Logistics. Dit systeem voldoet aan de twee belangrijkste selectiecriteria van Helly Hansen: ervaring in de fashion- en apparelsector en een internationale organisatie die zowel in Europa als Noord-Amerika support kan bieden. De Rijke: ‘Consafe Logistics biedt ons support op beide continenten. Niet alleen het dc in Born, maar ook het DC in Auburn, krijgt zowel binnen als buiten lokale kantooruren ondersteuning.’

Hoogseizoen

Helly Hansen jasHet plan is om Astro WMS in januari 2014 in gebruik te nemen. In het tweede weekend van januari staat de Go Live gepland in het kleinste DC in Auburn, een week later volgt het DC in Born. ‘Dat is voor ons het gunstigste moment. We zitten dan operationeel gezien tussen twee seizoenen in en onze voorraadniveaus en ordervolumes zijn dan laag’, weet De Rijke.

Met Astro WMS verwacht Helly Hansen een significante verbetering van de productiviteit te realiseren. Onder meer de introductie van clusterpicking moet daarvoor zorgen. ‘Tijdens de hoogseizoenen ontvangen we veel orders die uit dezelfde artikelen bestaan. Dat betekent dat onze orderpickers voor elke order opnieuw dezelfde picklocaties bezoeken. Astro WMS biedt de mogelijkheid om de picker meerdere orders tegelijk te laten picken. Volgens onze berekeningen is hierdoor een productiviteitstoename van 15-20 procent te realiseren’, verklaart De Rijke.

Collectiewisseling

Helly Hansen verwacht daarnaast te profiteren van de functionaliteit voor task interleaving en slotting. De collectie van Helly Hansen wisselt meerdere keren per jaar. ‘Op dit moment maken we de ABC-indeling van ons assortiment op de locaties handmatig’,  zegt De Rijke. Met task interleaving is het mogelijk om verschillende taken slim te combineren, denk aan orderpicken en voorraadtelling. De ondersteuning van slotting betekent dat Astro WMS op basis van onder meer de omloopsnelheid automatisch voorstellen genereert voor de optimale locatie van artikelen.

Tot slot biedt Astro WMS uitgebreidere managementinformatie. ‘We kunnen straks niet alleen exact zien hoe we de voorgaande dag hebben gepresteerd, maar ook efficiënter plannen. Het WMS laat ons op elk moment zien wat de werklast voor de rest van de dag is. Dat biedt meer grip op de operatie en betere mogelijkheden om personeel anders in te zetten indien dat nodig is’, aldus De Rijke.

Rusland

Het kledingmerk heeft grote expansieplannen na de overname vorig jaar door OTPP, een groot Canadees pensioenfonds. De Rijke: ‘Deze maand openen we bijvoorbeeld de eerste winkels in Rusland, en daar blijft het niet bij. Ons distributienetwerk moet natuurlijk wel klaar zijn voor alle expansieplannen.’