HelloFresh pakt logistiek en distributie aan

HelloFresh is een pilot gestart voor het bezorgen van maaltijden per fiets in stedelijke omgevingen. Ook kunnen klanten van de maaltijdbox-service de bezorging van hun box binnenkort online volgen. Vorige maand opende HelloFresh bovendien een nieuw distributiecentrum in Maastricht.

Het Duitse HelloFresh, opgericht in 2012, voert momenteel diverse innovaties door op het gebied van haar logistieke dienstverlening. Dat gebeurt in samenwerking met FoodLogica, een start-up op het gebied van duurzame logistiek. Vorige maand begon een pilot voor – gekoelde – bezorging van naleveringen per elektrische fiets in de grote steden.

Olaf Vreeburg, Head of Operations bij HelloFresh: ‘De fiets-delivery zorgt voor minder verkeer in de binnenstad en een verlaging van CO2-uitstoot. Op deze manier nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de logistieke sector, ook door open te staan voor partijen die gebruik willen maken van ons gekoelde distributienetwerk.’

Na een maand durende testperiode binnen de ring van Amsterdam wordt er mogelijk opgeschaald naar andere delen van de Randstad. Dan zal tevens bekeken worden of ook reguliere bestellingen door fietskoeriers kunnen worden bezorgd.

Bezorgroute volgen

Voor de distributie met bestelwagens geldt dat klanten binnenkort hun box tot 30 minuten voorafgaand aan de bezorging online kunnen volgen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de installatie van speciale logistieke navigatiesoftware bij alle reguliere bezorgauto’s; een systeem dat ook een brandstofreductie mogelijk maakt.

Klanten van HelloFresh krijgen een sms’je op het moment dat hun maaltijdbox onderweg is. Daar wordt een tracking-link aan toegevoegd, waarmee de exacte locatie van de chauffeur te zien is. Op deze manier maakt HelloFresh het leveringsmoment nog beter inzichtelijk voor de klant en weet die dus precies waar zijn eten zich bevindt.

Met de komst van het nieuwe distributiecentrum in Maastricht zorgde HelloFresh bovendien voor een uitbreiding van de logistieke capaciteit. Vanuit het Maastrichtse dc worden inmiddels de bestellingen verzonden voor klanten woonachtig in het zuiden van het land. Dit zorgt voor veel kortere transportafstanden.

Versheid garanderen

Vreeburg: ‘We vinden het belangrijk dat onze maaltijdboxen zo snel mogelijk bij onze klanten bezorgd worden, zodat we de versheid kunnen garanderen. Maar we willen vooral bezorgen wanneer het onze klant het beste uitkomt. We investeren daarbij uitsluitend in oplossingen die een tijd- of energiebesparing opleveren. Kortere rijafstanden en nieuwe, milieuvriendelijke distributiesystemen dus.’