Heineken recht rug voor betere marges

Bier is een product met emotie, maar daar is weinig van terug te vinden in de Nederlandse supermarkten. Dat zegt retaildirecteur Isabelle Spindler-Jacobs van Heineken in het FD van 4 juli 2013. Ze is niet blij met de prijsacties van bier waarmee supermarkten klanten naar hun winkels trekken. Pils als stuntproduct is waardevernietiging.

In nogal wat gevallen liggen de stunttarieven onder de inkoopprijs. In de wetenschap dat consumenten hun winkelwagen dan voller stoppen met andere artikelen waar ze wel aan verdienen, vinden supermarkten het niet erg om zelf welbewust mee te betalen aan de lage bierprijs. Heineken vindt dit geen goede ontwikkeling en stelt zich daarom harder op in de onderhandelingen met supermarkten.

Emotie

Door minder snel in te stemmen met prijsverlagingen bij een extra hoge afname, loopt Heineken wel het risico dat er marktaandeel verloren gaat, maar dat neemt de bierbrouwer voor lief. Spindler-Jacobs pleit verder voor een aanpassing van de ‘bierstraat’ in supermarkten. ‘Bier is een product met emotie, maar daar vind je weinig van terug in de Nederlandse supermarkt.’ Op aansporing van Heineken sorteren diverse supermarkten de bieren op merk in plaats van verpakkingsvorm (waarbij de kratten bij de kratten staan, de blikjes bij de blikjes, et cetera).