Heineken brengt Amerikaanse speciaalbieren naar Europa

Heineken wordt mede-eigenaar van Lagunitas Brewing Company uit Californië. De ambachtelijke bieren van Lagunitas zullen hierdoor via het distributienetwerk van de Nederlandse brouwer de oversteek naar Europa kunnen maken. Dat bericht het FD van 10 september 2015. Analisten noemen het een van de grootste deals ooit in de wereld van de ‘craftbieren’.

Bierbrouwer Heineken maakte op 8 september 2015 bekend voor de helft eigenaar te worden van het 22 jaar oude Lagunitas. In omvang is Lagunitas in de VS de vijfde producent in de wereld van craftbieren. De participatie van Heineken in de Amerikaanse brouwerij past in de strategie van portfolioverbreding.

Oprichter Tony Magee van Lagunitas zou zelf toenadering gezocht hebben tot de Nederlandse brouwer. Voor het bedrijf en zijn India Pale Ale is internationale expansie van belang. Lagunitas groeit hard, maar verkoopt nu nog slechts één miljoen hectoliter bier per jaar. Het distributienetwerk en de productiecapaciteit van Heineken worden als heel waardevol beschouwd.

Export naar Mexico

Door de opmars van Amerikaans bier in Nederland en de rest van Europa, was Lagunitas al langer van plan de oversteek naar Europa te maken. Hetzij door een brouwerij te beginnen, hetzij door er eentje te kopen. Door de deal met Heineken kan bovendien de door Magee gewenste export naar Mexico nu ook plaatsvinden via de Nederlandse brouwer.

Duidelijk is dat de grote bierconcerns zich de afgelopen jaren compleet hebben laten verrassen door de opmars van ambachtelijke streekbieren. In de Verenigde Staten bestrijken ze inmiddels gezamenlijk 11 procent van de markt. Een percentage dat naar verwachting in 2020 opgelopen zal zijn tot 20 procent. Voor Heineken reden genoeg zich nu in te kopen in deze markt.