Handelsoorlog met Rusland voelbaar in transportsector

De Nederlandse transportsector begint de negatieve gevolgen te ondervinden van de strijd in Oost-Oekraïne en de spanningen tussen de westerse landen en Rusland, meldt het FD van 8 augustus 2014.

Driehonderd vrachtwagens met groenten en fruit zijn al geweigerd aan de Russische grens, meldde directeur Gert Mulder van branchevereniging het GroentenFruit Huis vorige week al. Een direct gevolg van de boycot die de Russen eerder die week uitvaardigden. Rusland besloot toen groenten, fruit, vlees, vis en zuivel uit de EU in de ban te doen.

‘De handel loopt terug door de spanningen in de markt, en wij merken vooral dat de Russen minder goederen importeren’, vertelt directeur Jeroen van Duuren van Van Duuren Districenters uit Vianen. Het bedrijf vervoert industriële goederen en hightechmachines naar Rusland.

Directeur Peter Vinke van het Rotterdamse Neele Logistics zegt dat de omzet uit Rusland nog niet is teruggevallen, maar dat de transporten naar Oekraïne wel vrijwel geheel zijn weggevallen. Neele vervoert machines, levensmiddelen en producten voor de offshore-industrie.

Van der Wal Transport uit Utrecht – met een eigen vestiging in Rusland – ziet de handelsvolumes tussen Europa en Rusland en binnen Rusland zelf al geruime tijd teruglopen. ‘Bij onze Russische vestiging zijn de vrachtvolumes het afgelopen jaar tussen de 30 en 40 procent afgenomen’, zegt directeur-grootaandeelhouder Henk van der Wal. ‘De Russische economie draait niet goed en je ziet dat het vertrouwen van buitenlandse investeerders in Rusland al langer aan het afnemen is.’

Directeur Arno Boekestijn van Boekestijn Transport Service uit Mil zegt zich zorgen te maken over het dochterbedrijf in Polen, dat veel transport richting Rusland doet. Het concern rijdt meerdere keren per week op Rusland.

Bij commercieel directeur Martin Noeverman van Twentepoort Logistiek is de verwachting dat de echte impact van de sancties en de nu ontstane handelsoorlog pas in het najaar zal worden gevoeld. ‘Bij export naar Rusland geldt dat de meeste transacties vooraf worden gegaan door een maandenlang traject van onderhandelingen met de Russische klant. Goederen waarmee we nu op weg zijn naar Rusland zijn vaak al in 2013 of soms nog eerder verkocht. Als logistiek dienstverlener zijn wij de laatste schakel in deze keten. Dat maakt het moeilijk de echte gevolgen van verminderde import en export te signaleren.’

Directeur Laurens Golbach van Rugo Logistics uit Denekamp constateert dat sommige logistieke bedrijven niet langer op Oekraïne en Rusland durven of willen rijden. ‘Als bedrijven afhaken, betekent dat dat minder transporteurs het transport moeten gaan regelen. Het aantal Nederlandse vrachtvervoerders dat op Rusland rijdt, is door de jaren heen al sterk verminderd. Vanwege de sterke onderlinge concurrentie op het gebied van transportprijzen en als gevolg van nieuwe regelgeving is het voor veel West-Europese bedrijven geen interessante markt meer.’

Henk van der Wal van Van der Wal Transport formuleert het in het FD als volgt: ‘De vrachtwagens worden elders ingezet, de concurrentie verscherpt zich, met dalende marges als gevolg. Als je als transportbedrijf nu moet kiezen tussen Italië met lagere marges en meer zekerheid of Rusland met hoge marges en veel onzekerheid, dan ligt de keuze voor de hand. Maar als je kiest voor Italië, komt dat de sector niet ten goede.’