Halfords verhoogt commerciële slagkracht met logistieke flexibiliteit

Vorig jaar nam de directie van Halfords het bedrijf via een management buy-out over van de Macintosh Retail Group en een van de nieuwe speerpunten van de keten is de long tail van fiets- en autogerelateerde producten. Aangezien voorraad houden in dit segment relatief duur is, is Halfords op zoek naar meer logistieke slagkracht en flexibiliteit. Om dit te bewerkstelligen verzorgt logistiek dienstverlener Van Opzeeland in Hedel sinds kort de complete retaildistributie naar de 135 vestigingen van winkelketen Halfords.

De basis van het logistieke concept is de reguliere winkelbevoorrading in de vorm van dedicated ritten vanuit het centrale magazijn van Halfords in Veenendaal. Deze transporten vinden voortaan een keer per twee weken plaats, waar dat voorheen een keer per week gebeurde. ‘In de oude situatie zaten we vast aan één wekelijks levermoment. Door gebruik te maken van het fijnmazige distributienetwerk van Van Opzeeland, kunnen we beter inspelen op bijvoorbeeld seizoensinvloeden’, zegt Huub Vinken, service manager bij Halfords, in een persbericht van 6 januari 2014.

Met het nieuwe logistieke concept verwacht Halfords de  commerciële slagkracht van de keten te verhogen en kunnen verkooppunten sneller en efficiënter reageren op seizoensinvloeden en vragen van de consument. In aanvulling op de volumezendingen gaat Van Opzeeland de winkels naar behoefte tussentijds beleveren via zijn bestaande netwerk voor stadsdistributie. Hierdoor is het voor winkels mogelijk om nog flexibeler in te spelen op het koopgedrag van klanten.