Guido Aarts van den Berg, Cloetta: ‘Eén signaal richting supply’

Guido Aarts van den Berg Cloetta

Guido Aarts van den Berg is de nieuwe Group Demand Manager van Cloetta. Hij komt van Zimmer Biomet, waar hij actief was als EMEA Demand Planning Manager. Aarts van den Berg gaat zich bij zijn nieuwe werkgever de komende tijd vooral richten op het opzetten van een centrale demand planning review, waarbij de processen richting de negen Europese fabrieken van Cloetta gestandaardiseerd worden. 

Vanwaar de overstap?

‘Ik zat zo’n tien jaar bij Zimmer Biomet, een Amerikaans bedrijf in medische hulpmiddelen, en merkte dat ik niet verder vooruit kwam. Nadat Biomet werd overgenomen door Zimmer, veranderde de bedrijfscultuur van informeel naar formeel. Bij alle veranderingen die werden doorgevoerd, hadden we weinig inspraak. Het was vooral VS-gedreven en als EMEA werden we bijvoorbeeld niet echt gehoord in de nieuw geïmplementeerde end-to-end Integrated Business Planning (IBP). Onze invloed was te beperkt en dus besloot ik naar buiten te kijken. Ik zag de vacature voor de Group Demand Planner bij Cloetta (snoep en noten, red.) via LinkedIn en heb in november 2020 gereageerd. De selectieprocedure met 40 kandidaten duurde lang, vooral door de tweede lockdown in de coronacrisis, maar in de derde week van februari kwam alles rond en 1 april ben ik begonnen.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Als groep zijn we eigenaren van het demand planning-proces. De focus van het bedrijf ligt op Noordwest-Europa, maar in feite is de business globaler. In mijn functie staat het consolideren van de lokale demand-plannen door middel van een centrale demand review via IBP centraal, zodat er één signaal richting supply gaat. Daarnaast het borgen van de juiste manier van werken binnen de verschillende lokale commerciële en demand-teams.’

Waarom ben je de juiste persoon voor deze baan?

‘Omdat ik internationale ervaring heb, ervaring met Sales & Operations Planning (S&OP) en IBP, zowel theoretisch als praktisch. En ik bied een frisse blik van buiten; velen werken hier al jaren en de afdeling kan wel wat vers bloed gebruiken. Ik stuur niemand direct aan, maar via een stippellijntje rapporteren zes demand managers en elf demand planners aan mij.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘Het opzetten van een centrale demand planning review; het standaardiseren van processen richting onze negen fabrieken in Europa. We werken nu met dezelfde forecasting tool, SO99. Daarnaast is het momenteel zaak mij alle processen eigen te maken. Wat dat betreft, is de fast moving consumer goods-wereld (FMCG) toch een heel andere dan die van de medical devices. Zo kennen we in Nederland in supermarkten vooral de snoepzakken van bijvoorbeeld onze merken Red Band en Venco, maar is in Noord-Europa het pick-and-mixconcept, waarin mensen zelf hun snoep scheppen, heel gewoon.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘We focussen vooral op IBP. Dat is al meerdere keren aangezwengeld, maar het doorpakken laat nog op zich wachten. Er staat nu een “end-to-end perfect factory”-proces, maar dat mist nog een centrale review. Elke markt heeft nu zijn eigen merites, maar de helikopterview ontbreekt. Het is mijn taak voor meer synergie te zorgen.’