Grote behoefte retailers aan betere supply chain-visibiliteit

supply chain-visibility retailers

Er bestaat onder retailers een onmiskenbare behoefte aan betere supply chain-visibiliteit. Dat blijkt uit onderzoek van Zetes onder 451 retailers in Europa. Consumentenwensen leiden in de retail tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als belangrijkste oorzaken.

Volgens Zetes, een technologiebedrijf gespecialiseerd in oplossingen voor supply chain-optimalisering, beïnvloedt gebrek aan visibiliteit de prestaties in de retail. Onnodig grote voorraden, toenemende verspilling en omzetverlies door niet-beschikbare producten zijn het gevolg. Ook ontbreken realtime waarschuwingen ter preventie van mogelijke verstoringen en is er sprake van geretourneerde goederen die niet te zien zijn als beschikbare voorraad.

Het onderzoek maakt duidelijk dat maar liefst 94 procent van de respondenten geen goed zicht heeft op gebeurtenissen die de supply chain-prestaties beïnvloeden. En dat terwijl 87 procent van hen van mening is dat volledige supply chain-visibiliteit met realtime updates een concurrentievoordeel kan opleveren. Bijna driekwart van de ondervraagden (71%) stelt zelfs dat een tekort aan supply chain-visibiliteit een negatief effect op hun bedrijf heeft gehad.

Uitdagingen bij verbeteren supply chain-visibiliteit

Verder meldt circa 33 procent van de respondenten dat het enorme datavolume én het gebrek aan toegang tot realtime data uitdagingen vormen bij het verbeteren van de supply chain-visibiliteit. Ook blijken klanttevredenheid en klantentrouw cruciale bedrijfsdoelstellingen; de ondervraagden erkennen dat deze factoren meer dan 30 procent verbeterd kunnen worden door middel van supply chain-visibiliteit. Daarnaast is volgens 42 procent van de supply chain-beslissers ‘vermindering van verspilling’ een grote uitdaging.

‘Het uiteindelijke doel van visibiliteit is om meer controle te krijgen en het potentieel voor betere prestaties te benutten’, meldt Amir Harel, General Manager of Visibility Solutions bij Zetes. ‘Als platform voor grotere efficiëntie en samenwerking binnen het netwerk kan visibiliteit een transformatief effect hebben. Zonder visibiliteit wordt het voor retailers moeilijk om de grote winst te realiseren die te behalen is op het gebied van verspilling, beschikbaarheid in de winkel, leveranciersprestaties en klantbetrokkenheid.’

Visie en pragmatisme

Het draait volgens Harel om een combinatie van visie en pragmatisme. ‘Met andere woorden: het is belangrijk om groot te denken, maar klein te beginnen en vervolgens op te schalen, terwijl de voordelen duidelijk worden. Met de juiste kennis van supply chain-processen en de manier waarop fysieke en digitale gegevensstromen langs verschillende systemen gesynchroniseerd kunnen worden, kan een snelle return on investment worden gerealiseerd met een minimum aan complexiteit en investeringen in technologie’, aldus Harel.