Groothandel moet zichzelf opnieuw uitvinden

groothandel

Het zijn moeilijke tijden voor de groothandel. E-commerce en vervagende branchegrenzen zijn daar debet aan. Voor de tussenhandelaar is het dan ook zaak zich opnieuw uit te vinden. Als intermediair of ketenregisseur bijvoorbeeld. Dat dat kan, toont groothandel Wiltec uit Uden in het FD.

Zo’n 80.000 groothandels telt Nederland momenteel nog. Maar de sector heeft het zwaar. De gemiddelde groei blijft achter bij die van het bedrijfsleven. Ook wijst een sectorrapport van de Rabobank uit dat de concurrentie verder zal toenemen. En dat zet de prijzen en marges onder druk. Verandering is dan ook noodzakelijk.

Ook groothandel Wiltec, gespecialiseerd in bedrijfskleding, nam een nieuwe rol aan. Wiltec treedt nu op als ketenregisseur en werkt daarbij samen met kledingfabrikant Havep in Goirle. Recent werd zo een miljoenenorder van Ambulance Zorg Nederland binnengehaald, voor een nieuw tenue van alle ambulancepersoneel in ons land.

Nieuwe strategieën en bedrijfsmodellen

Het is illustratief voor de nieuwe rol die de groothandel moet gaan spelen om te kunnen overleven. De schakel tussen fabriek en winkel moet opnieuw zijn toegevoegde waarde duidelijk maken. Het FD oppert een aantal strategieën en bedrijfsmodellen waarmee de tussenhandelaar zich kan wapenen voor de toekomst.

Het ontwikkelen van schaalgrootte bijvoorbeeld, zodat de klanten niet meer om de groothandel heen kunnen. Zo nam groothandel Stiho recent bouwcenter Filippo over, waarmee het nu veertig vestigingen en 900 werknemers telt. Een andere optie is het naar zich toetrekken van (een deel van) het productieproces.

Het aanbieden van nieuwe diensten en producten is ook een mogelijkheid. Zo veranderde Bidfood bijvoorbeeld van traditionele groothandel naar webshop voor food professionals. Ook het kiezen voor een sterk en eenduidig profiel is een optie. Sligro stootte vorig jaar supermarktketen Emté af en legt zich nu volledig toe op de groothandel.

Groothandel moet database beter benutten

Daarnaast zou iedere groothandel zijn database beter moeten benutten, zegt Rogier Hosman van digitaal adviesbureau Youwe in het FD. ‘Op basis van die data kunnen ze voorspellingen doen met behulp van kunstmatige intelligentie. Daarmee kunnen ze zelf efficiënter werken, maar je kunt die ook gebruiken voor adviezen aan klanten.’

Bron: FD