Groothandel Deli XL investeert in webwinkel

e-commerce winkelwagenBidvest Deli XL gaat online de strijd aan met supermarkten en fabrikanten. De groothandel investeert in een aantrekkelijke webwinkel, bericht het FD van 18 maart 2015. ‘Ik wil geen verschil met de consumentenmarkt’, zegt Anouk Beeren, e-commerce-manager bij Deli XL.

Groothandels opereren momenteel in een lastige markt waar om klanten wordt gevochten. De totale omzet van Nederlandse groothandels komt voor 2014 naar schatting van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) met 1,2 procent iets lager uit dan in 2013, terwijl hun klanten de omzetten op peil wisten te houden. Dat betekent dat de marges van de grossiers krimpen.

Deli XL wil het tij keren door zich op te werpen als de Bol.com van de grossiers. Een restauranthouder ziet in zijn persoonlijke winkel kleine partijen flesjes Coca-Cola, geen grootverpakkingen. Het systeem maakt een boodschappenlijstje, doet koopsuggesties en stimuleert meerverkoop. Hiermee loopt Deli XL voorop in de zakelijke markt, aldus e-commerce-manager Beeren.

‘Grossiers zijn absoluut nog niet allemaal bezig met e-commerce’, beaamt Jan-Willem Grievink van het FSIN. ‘Deli XL is een voorloper, dat komt door zijn Ahold-verleden. Er werken nog steeds mensen die affiniteit hebben met de consumentenmarkt. Ook speelt mee dat Deli XL zich richt op de zorgmarkt, waar de automatisering al verder is dan in de horeca.’

Hobbykoks

De prijzen van de groothandels komen steeds dichter bij die van de supermarkten te liggen. Fabrikanten leveren bovendien steeds vaker rechtstreeks aan de klant, waardoor de groothandels alleen nog nodig zijn voor het transport. Ze slaan echter terug door zich op de markt voor dagelijkse boodschappen te begeven. Zo opende Deli XL vorig jaar al een online supermarkt voor de zorgmarkt, Verscentrum Nederland.

Volgens Grievink is schaalverkleining een trend onder grossiers. ‘Ze leveren tegenwoordig ook twee kratten in plaats van zes containers.’ Hij ziet de grenzen tussen supermarkt en groothandel nog verder vervagen doordat groepen consumenten – vaak hobbykoks – culinaire producten bestellen bij gespecialiseerde horecagroothandels. ‘Dat zie je in het buitenland heel sterk. Veel kleine markten maken samen ook marktgroei mogelijk.’

Biefstuk met rodewijnsaus

Verder groeit Deli XL de laatste twee, drie jaar flink in de horecamarkt. Terwijl het bedrijf groot is geworden in de institutionele markt van ziekenhuizen en gevangenissen, reageert vooral de horeca goed op de internetwinkel, zegt Laurens Claassens, marketingmanager horeca bij Deli XL. Voor deze doelgroep heeft Deli XL het assortiment uitgebreid, zodat het ook ‘een mooie biefstuk met een rodewijnsaus kan leveren’.

Voor Deli XL, die als enige van de grote foodservicepartijen geen zelfbedieningsgroothandels heeft, is de webwinkel overigens nog belangrijker dan voor andere grossiers. Het is het belangrijkste middel om klanten tot extra aankopen te verleiden. ‘De inspiratie in de webwinkel levert, buiten de herhalingsaankopen, bij Deli XL een kwart van de bestellingen op’, meldt Beeren. ‘Daar zit de groei.’