Groot optimisme bij Nederlandse exporteurs

Nederlandse exporteurs waren in de afgelopen tien jaar nog nooit zo optimistisch als nu. Het vertrouwen in het economische klimaat is in 2018 gestegen tot een 7,2. Hiermee bevindt het zich op het hoogste niveau sinds de crisis. Ook over de komende jaren zijn exporteurs positief gestemd. Zo verwachten ruim drie op de vijf bedrijven een stijging van de exportomzet. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwe editie van Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius en ondernemersorganisatie Evofenedex.
In 2017 kwam de gerealiseerde stijging van de exportomzet (8%) vrijwel overeen met de verwachting (9%). Ook in 2018 verwachten exporteurs een omzetstijging van rond de 9 procent. Driekwart van de bedrijven die vorig jaar een stijging in omzetgroei realiseerden, geeft aan dat dit komt door de toename van het aantal orders van klanten. 47 procent zegt dan ook geprofiteerd te hebben van een gunstige economische situatie in hun belangrijkste exportmarkten. Dat is 10 procent meer dan een jaar geleden.
Exporteurs betreden minder vaak nieuwe markten
De uitbreiding met nieuwe exportmarkten (43%) was in 2017 minder belangrijk voor de omzetgroei dan in 2016 (48%) en 2015 (55%). Uit het onderzoek blijkt verder dat jaarlijks sowieso minder exporteurs nieuwe markten betreden. In 2017 gold dit voor 29 procent van de bedrijven: het laagste percentage sinds 2015. De onderzoekers verwachten dat deze ontwikkeling zich ook in 2018 zal voortzetten.
De Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten worden het meest genoemd als nieuwe exportmarkt. 11 procent van de exporteurs betrad deze markten in 2017 voor het eerst. Spanje, Polen en China maken de top-5 compleet. Iran, dat vorig jaar nog op de eerste plaats stond, keert dit jaar niet in de ranglijst terug. Net als in de afgelopen jaren liggen volgens de exporteurs de meeste kansen in Europa, dat als aandeel in de totale exportomzet van Nederland groeit. Het belang van de EU neemt op middellange termijn dan ook toe.
BRIC-landen als afzetmarkt deels weggevallen
‘Uit ons onderzoek blijkt dat de BRIC-landen als afzetmarkt deels zijn weggevallen en exporteurs het dichterbij huis zoeken. Het grootste deel van de export vindt dan ook van oudsher binnen Europa plaats, zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. Volgens hem wint Europa ook in de komende jaren aan belang als exportmarkt.
‘Nederlandse exporteurs kiezen steeds vaker voor bekend terrein, ook vanwege de ervaring dat zij er tijdig worden betaald voor hun diensten. Bovendien is het in andere delen van de wereld lastiger de juiste handelsrelaties te vinden. Een goede screening van afnemers buiten Europa kan Nederlandse bedrijven meer kansen bieden om toch nieuwe markten te betreden’, aldus Kaars Sijpesteijn.