Groeiend DHL: logistieke investeringen noodzakelijk

Het gaat goed met DHL. De pakketbezorger van Deutsche Post groeit en claimt marktaandeel te winnen in Europa. Dat heeft tot gevolg dat er extra moet worden geïnvesteerd in de logistiek. Zo start de Nederlandse tak een extra dagelijkse vlucht om de vraag aan te kunnen, meldt het FD van 15 september 2015.

Het bedrijfsonderdeel DHL Express leed in 2008 wereldwijd nog verlies, maar de afgelopen jaren nam de winst steeds verder toe. In 2014 bedroeg de brutowinst 1,26 miljard euro; 42 procent van de totale winst van Deutsche Post DHL. De omzet van DHL Express steeg in het tweede kwartaal met bijna 12 procent, naar 3,5 miljard euro. In Europa ligt de jaarlijkse omzet boven de 5 miljard euro.

DHL zegt daarnaast ook marktaandeel te winnen, hoewel dat voor de buitenwereld nog niet te staven is met cijfers. ‘We kunnen dat zien aan de hand van onze omzetcijfers en aantallen verzendingen’, meldt Michiel Greeven, directeur van DHL Express Nederland, in het FD. ‘Daarnaast weten we welke klanten we winnen en welke we verliezen.’

Groei bijbenen

Om de groei bij te kunnen benen, moet er extra geïnvesteerd worden in de logistiek. Er moeten vliegtuigen bij, extra distributiecentra, meer sorteersystemen. In Leipzig, het belangrijkste DHL-centrum in Europa, werd recent het aantal sorteersystemen verdubbeld. Vorige week werd bovendien gestart met een tweede, dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Leipzig. Een derde dagelijkse vlucht naar Groot-Brittannië wordt ook overwogen.

In ons land wordt in totaal 45 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van het netwerk. Vorige maand opende een nieuw distributiecentrum in Apeldoorn, de maand ervoor eentje in Eindhoven. Langs de A2 bij Utrecht moet in januari een nieuw centrum worden geopend. Het onderdeel Express groeit zelfs zo hard dat het niet meer past in de centra van het eveneens groeiende DHL Parcel, dat direct aan consumenten levert.

Overname TNT Express

Het huidige succes van DHL maakt dat het bedrijf onbevreesd is voor de mogelijke overname van TNT Express door het Amerikaanse FedEx. Hierdoor zou een machtige speler op de Europese pakketjesmarkt gecreëerd worden. De Europese bestuursvoorzitter van DHL Express, John Pearson, zegt er ook niet zeker van te zijn dat de overname daadwerkelijk doorgaat. De Europese Commissie buigt zich momenteel over de overname en beoordeelt of die niet zal leiden tot hogere prijzen voor consumenten en bedrijven.

Vreest Pearson dan wellicht voor de concurrentie van nieuwe spelers, zoals Amazon en Google, die hun eigen bezorging willen doen? ‘Nee. We zien ze niet als concurrenten die de markt gaan verstoren. Het is voor hen heel lastig om de bezorging in de laatste kilometer tot aan de deur te doen. Daar moeten ze eerst een uitgebreid netwerk voor opbouwen.’