‘Grensoverschrijdende e-commerce gebaat bij unieke identificatie pakketten’

Bij grensoverschrijdende e-commerce is een unieke identificatie van pakketten nuttig voor alle partijen in de keten. Zeker nu we vanaf 1 juli ook 21 procent btw betalen als een pakketje 22 euro of minder kost, meldt Frits van den Bos, innovatiemanager van GS1 Nederland. Hij pleit ervoor de marktplaatsen de btw-aangifte te laten regelen, en niet de consument of de pakketbezorger.

De markt voor grensoverschrijdende leveringen groeit sterk. De douane verwacht de komende jaren een jaarlijkse toename van 15 procent. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat we in 2019 een bedrag van 1,1 miljard euro uitgaven aan producten vanuit het buitenland. Met name aan Chinese webwinkels als AliExpress. Volgende maand wordt echter de btw-vrijstelling voor ingevoerde producten met een waarde tot 22 euro afgeschaft. Dit betekent dat die pakketten straks moeten worden aangegeven bij de douane.

Eerlijk speelveld

Met de nieuwe btw-richtlijn van de Europese Unie moeten we 21 procent aan btw betalen voor een pakketje van buiten de EU. Doel is het creëren van een eerlijk speelveld. In de praktijk betekent dat volgens Van den Bos van de onafhankelijke standaardisatieorganisatie dat de consument behalve de btw wellicht ook een betalingsverzoek krijgt voor de handlingskosten van de vervoerder. En misschien is de ontvanger wel dusdanig verrast door het bij te betalen bedrag dat deze besluit het pakket niet in ontvangst te nemen.

‘Mocht je iets van 22 euro kopen, dan ga je 4,84 euro aan btw bijbetalen en ongeveer 13 euro aan handlingskosten voor de bezorger. Dan ben je geen 22 euro kwijt voor het product, maar bijna 40 euro. In hoeverre gaat de consument nog online (fun)shoppen als hij te maken krijgt met ruim 80 procent aan extra kosten? In mijn optiek is de meest klantvriendelijke route om dit niet aan de consument of de pakketbezorger over te laten, maar het door de marktplaatsen te laten regelen’, aldus Van den Bos.

Omdat de marktplaatsen weten wie er koopt, tegen welke prijs en waar het pakket moet worden afgeleverd, weten zij ook welk btw-tarief ze moeten berekenen. De consument weet zo direct wat hij moet betalen. Bovendien kunnen de marktplaatsen de autoriteiten voorzien van unieke identificaties voor het product, zoals het Global Trade Item Number (GTIN), het Global Shipment Identification Number (GSIN) en een GS1 Serial Shipping Container Code (SSCC).

GS1-identifiers

Het gebruik van de GS1-identifiers legt volgens Van den Bos ook de basis voor het kunnen managen van een complexe, klantgerichte logistiek. Alle partijen in de keten kunnen via het GS1-pakketlabel namelijk gegevens aan het fysieke pakket koppelen. Pakketverzenders kunnen door de SSCC te gebruiken de route van een pakket makkelijker volgen tot aan de consument. Ook is zo’n pakketlabel een manier om de samenwerking tussen online retailers, vervoerders en andere partijen in de pakketbezorgingsketen te optimaliseren.