Green Supply Chain Map voor mode-industrie

Green Supply Chain Map

De transparantie in de mode-industrie kan beter, menen de Amerikaanse Natural Resources Defense Council (NRDC) en het Chinese Institute of Public & Environmental Affairs (IPE). Zij kwamen daarom met het initiatief voor een Green Supply Chain Map. Op deze kaart worden fabrieken in China gelinkt aan merken en retailers. Ook toont de kaart het effect van deze bedrijven op het milieu. Zo kunnen de water-, lucht- en weersomstandigheden rond de productielocaties worden opgezocht, maar ook de uitstoot van een fabriek.

Volgens het IPE is de Green Supply Chain Map een initiatief om de toewijding van merken aan de transparantie van de productieketen en het milieu-vriendelijke management te tonen. De leverancierslijsten van merken worden openlijk gelinkt aan openbare data over het milieu, waaronder actuele data voor uitstoot in de lucht en de afzet van afvalwater, aldus het IPE. Zes merken hebben zich inmiddels aangesloten bij het initiatief, om zo transparant te zijn over hun productie: Esprit, Puma, Inditex, New Balance, Gap en Target.

‘De kaart heeft de potentie om een verandering teweeg te brengen voor het openbaar milieuoverzicht en verbetering van de inspanningen voor de industriële productie in China’, liet IPE-directeur Ma Jun aan Fashion United UK weten. ‘We hopen meer merken te zien die hun verantwoordelijkheid nemen en zich aansluiten bij de kaart om zo de missende puzzelstukjes van verantwoording in het gigantische netwerk van de wereldwijde productieketens te vinden.’ Merken kunnen zich vrijwillig aansluiten.

Convenant Duurzame Kleding en Textiel

In Nederland kennen we het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, waar in totaal 65 merken bij zijn aangesloten. Een lijst van 3100 productielocaties maakt het mogelijk om bij misstanden merken aan te spreken die op een dergelijke locatie produceren. Onder andere De Bijenkorf, We Fashion en Zeeman tekenden voor dit convenant. Anders dan bij de Green Supply Chain Map is de lijst van productielocaties hier wel openbaar, maar toont deze uit concurrentie-overwegingen niet direct welke retailers of merken bij de producenten betrokken zijn.

Bron: Fashion United