Golf van containers nadert Rotterdam vanuit Suez

Ever Given

De haven van Rotterdam maakt zich op voor een golf van containers vanuit Egypte. Nu het vastgelopen containerschip Ever Given het Suezkanaal niet langer blokkeert, doet een stoet van schepen over een dag of zes de Maasstad aan. De overslagbedrijven daar wacht een fikse logistieke uitdaging; in recordtijd moeten zij enorme aantallen containers lossen en over het achterland verspreiden.

Maandagmiddag voer de 224.000 ton zware Ever Given weer door het Suezkanaal. Twee zware sleepboten van bergingsbedrijf Boskalis wisten het containerschip in een halve dag vlot te trekken, daarbij geholpen door het hoogtij. De Ever Given is nu op eigen kracht weer onderweg, met meer dan driehonderd containerschepen in haar kielzog. Na dagenlang oponthoud koersen zij nu door het 193 kilometer lange kanaal.

Rotterdamse haven als eindbestemming

De Ever Given heeft de Rotterdamse haven als eindbestemming, net als een groot deel van de andere vertraagde schepen. Over enkele dagen zullen zij de Maasstad aandoen. Het hier gevestigde containeroverslagbedrijf ECT zou de Ever Given afhandelen. ‘We weten wat er op ons af komt, maar nog niet welk schip wanneer. Dat bepalen de reders, maar die kunnen dat pas wanneer ze weer varen’, zegt ECT-woordvoerder Rob Bagchus in het AD.

De reders verdelen de naderende schepen dan zoveel mogelijk over de Europese havens, al naar gelang er plek is. Maar dat is er bijna niet, weet Bagchus. ‘Door de aantrekkende wereldeconomie zaten alle havens al zo’n beetje aan het maximum van hun capaciteit.’ De wachtende schepen zullen vermoedelijk uitwijken naar ankergebieden op de Noordzee, tot ze aan de beurt zijn. Voordat de achterstanden zijn ingelopen, zijn we waarschijnlijk echter wéken verder.

Winkelbevoorrading nog niet in gevaar

Op dit moment is de winkelbevoorrading volgens directeur Rob van den Eijnden van de grote Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) nog niet in gevaar. ‘De H&M’s, Actions en Blokkers hebben allemaal nog wel twee weken voorraad, maar bestellingen van deze zaken laten langer op zich wachten’, aldus Van den Eijnden in het AD. Bijkomend probleem is ook het groeiende tekort aan zeecontainers. ‘Dat is door de opstopping in het Suezkanaal nog verder opgelopen.’

Bron: AD