Goederenvervoer in Groot-Brittannië stokt: ook McDonald’s in de problemen

goederenvervoer

In Groot-Brittannië maken aangescherpte immigratieregels het zo moeilijk om aan vrachtwagenchauffeurs te komen, dat het goederenvervoer stokt. Zelfs McDonald’s moet het in zijn restaurants in Engeland, Schotland en Wales momenteel zonder milkshakes en gebottelde drankjes stellen. De fastfoodketen voegt zich bij een lange lijst van andere bedrijven die leveringsproblemen ervaren.

Nu economieën de lockdowns te boven komen, kampen bedrijven overal ter wereld met knelpunten in de supply chain. Maar bijna nergens zijn de problemen zo ernstig als in het Verenigd Koninkrijk, bericht zakenblad Fortune. De algemene problemen in de supply chain zijn er nog verergerd door een gebrek aan arbeidskrachten. Veel immigranten moesten als gevolg van de brexit-arbeidswetgeving namelijk gedwongen terug naar huis. Omdat de regering van premier Boris Johnson vastbesloten is een einde te maken aan het vrije verkeer van buitenlandse werknemers, zal het probleem waarschijnlijk ook niet snel verdwijnen.

Bijna een miljoen niet in het Verenigd Koninkrijk geboren inwoners verliet Groot-Brittannië in 2020, volgens de Office for National Statistics. Deze bevolkingsafname is terug te zien in het aantal vrachtwagenchauffeurs dat in Groot-Brittannië werkzaam is; een van de belangrijkste factoren achter de tekorten in de supply chain. Op basis van een enquête onder haar leden schatte de Road Haulage Association, een beroepsgroep van chauffeurs, eerder deze maand dat in het VK een tekort is van meer dan 100.000 chauffeurs. Een gevolg van een nieuw ingevoerd puntensysteem dat de voorkeur geeft aan geschoolde en gekwalificeerde werknemers.

Duidelijke waarschuwing

Het spookbeeld van een zelf veroorzaakt tekort aan arbeidskrachten is zorgwekkend nu na de coronacrisis het economisch herstel vorm begint te krijgen. De inkoopmanagersindex van IHS Markit/CIPS voor augustus bereikte het laagste punt in zes maanden met 55,3, tegen 59,2 in juli. Duncan Brock, groepsdirecteur van CIPS, noemt de cijfers ‘een duidelijke waarschuwing’. De volgens hem abnormaal grote vertraging van de algemene bedrijvigheid betekent dat de versnelde groei die eerder in de zomer werd waargenomen, niet houdbaar is. ‘De ergste tekorten aan personeel en materiaal ooit zijn daar debet aan’, aldus Brock.

Het tekort aan arbeidskrachten maakt bedrijven creatief. Zo biedt supermarktgigant Tesco een bonus van £1,000 aan chauffeurs die vóór eind september in dienst treden. En de vleesindustrie voerde vorige week besprekingen met de regering over de mogelijkheid voor bedrijven om gevangenen en ex-gevangenen in dienst te nemen om het tekort aan werknemers op te vangen. De Association of Independent Meat Suppliers stelt dat de industrie momenteel ongeveer 14.000 vacatures heeft en dat met Covid-19, de brexit én een gebrek aan belangstelling voor banen in de vleesverwerkende industrie en transport een wervingscrisis aanstaande is.

Maatregelen voor tekort aan chauffeurs

Brancheorganisaties oefenen druk uit op de regering om het systeem aan te passen. Zo waarschuwden het British Retail Consortium (BRC) en de vrachthandelsgroep Logistics UK dat de consument het voor de kiezen krijgt als er niet wordt ingegrepen. De regering van premier Johnson reageerde daarop met een pakket maatregelen om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken. Zo zijn er plannen om het halen van een vrachtwagenrijbewijs te stroomlijnen en komt er een uitbreiding van het aantal af te nemen examens. Ook worden de regels rondom de rijtijden tijdelijk versoepeld om iets langere ritten mogelijk te maken.

Bron: Fortune