‘Goed huwelijk’ met een oosterbuur

ASML en Trumpf, Philips en Süss MicroTec, VDL/Nedcar en BMW… allemaal voorbeelden van succesvol samenwerkende Nederlandse en Duitse bedrijven. Die innige samenwerking met de grote oosterbuur is een fenomeen waar veel Nederlandse bedrijven op inzetten, meldt het FD van 11 september 2014.

ASML uit Veldhoven zou niet staan waar het nu staat zonder de Duitsers van Trumpf. De hoogwaardige laserapparatuur van Trumpf is voor de wereldmarktleider in de productie van chipmachines haast onmisbaar. De lasers worden gebruikt in de ‘camera’s’ van ASML waarmee elektronicafabrikanten geïntegreerde schakelingen op steeds kleinere plaatjes silicium printen. Kosten: 50 miljoen euro per camera.

Huwelijk

Bestuursvoorzitter Peter Wennink van ASML sprak bij de opening van een nieuw Nederlands kantoor van Trumpf in Hengelo niet voor niets van een ‘huwelijk’ tussen beide bedrijven. Een verbintenis die nodig was vanwege de ‘enorme technologische uitdagingen’ waarvoor ASML staat. Het Nederlandse bedrijf waagt zich aan een nieuwe generatie lithografische machines en heeft Trumpf daarbij hard nodig. Het bedrijf, leidend in de metaalindustrie in Baden-Württtemberg, telt 11.000 werknemers en geeft 8 tot 10 procent van de 2,6 miljard euro jaaromzet uit aan onderzoek en ontwikkeling.

‘Wij Nederlanders kunnen in Duitsland geweldig scoren, want van alle Europeanen lijken wij het meeste op de Duitsers’, aldus VDL-CEO Wim van der Leegte tijdens de opening van het nieuwe Trumpf-pand. En Guido Landheer, directeur Topsectoren en Industrie van het ministerie van Economische Zaken meldde: ‘We werken heel goed samen en weten elkaar steeds beter te vinden.’ Ook voorzitter Ineke Dezentjé-Hamming van metaalwerkgeversvereniging FME zei onder de indruk te zijn van de ‘fantastische samenwerking’ en ‘enorm goede klik’ tussen Duitse en Nederlandse bedrijven.

Marc Hendrikse, CEO van het Eindhovense metaalbedrijf NTS, zegt wel te weten waarom Duitse en Nederlandse bedrijven het zo goed met elkaar kunnen vinden. Volgens hem trekken Nederlanders zich niets aan van hiërarchieën en denken ze dwars, hetgeen de innovatie ten goede komt. Het sterke punt van de Duitsers is volgens hem dat ze altijd voor kwaliteit gaan bij de productie. ‘Die combinatie maakt dat wij onverslaanbaar zijn in de wereld.’

Ook het Delftse ontwerpbureau MMID werkt samen met een Duitse partner: Dräger in Essen, dat onder meer beademingsapparatuur maakt. Waar de Duitsers minder sterk in zijn, in het out-of-the-box denken en snel en flexibel een innovatietraject doorlopen, schitteren de Nederlanders, aldus Marcel Magermans, directeur van MMID. Tegelijkertijd werken Duitsers volgens hem in vaste patronen en structuren, waardoor het product dat uiteindelijk wordt gemaakt, van goede kwaliteit is.