Gezond assortiment

ketensamenwerking

In deze serie columns neem ik u mee in de reis richting excellent voorraadmanagement. De eerste stap is het gezond maken van uw assortiment. Ik zie soms bedrijven met enorme assortimenten en dan hoop ik altijd maar dat dit een bewuste, strategische keuze is. Een groothandel die 250 verschillende nietmachines in z’n catalogus heeft staan, een retailer met meer dan honderd verschillende afvalbakken op zijn website, een foodtoeleverancier die meer dan honderd verschillende kroketten aanbiedt… Het klinkt absurd, maar het is wel wat in de praktijk gebeurt.

De sleutel voor een gezond assortiment is volgens mij product life cycle management, oftewel het slim en gestructureerd infaseren en uitfaseren van artikelen. Wanneer is het zinvol om die 251-ste nietmachine te introduceren? Door hiervoor goede criteria op te stellen, kunnen miskleunen worden voorkomen. Bij Slimstock hebben we eens uitgerekend dat 25 procent van alle incourante voorraad wordt veroorzaakt door de eerste inlading! Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de voorraad van een product dat niet blijkt aan te slaan? Maak daar goede afspraken over.

Om te voorkomen dat u met een ongewenste long tail aan artikelen komt te zitten, is het ook cruciaal een goed proces voor uitfaseren op te stellen. Dit begint met het benoemen en herkennen van het moment waarop een artikel de laatste fase van zijn levenscyclus nadert. Zodra dit signaal er is, moet u onmiddellijk switchen van voorraadstrategie: de servicelevels verlagen, terughoudend zijn met nieuwe bestellingen en uzelf afvragen of u deze artikelen nog wel uit voorraad wilt leveren. Ik ken zelfs bedrijven die planners in dienst hebben die gespecialiseerd zijn in één specifieke fase van de levenscyclus.

Pareto-analyse van het assortiment

Het implementeren van een proces voor life cycle management is niet van de ene op de andere dag geregeld. Wat wel relatief snel kan, is het maken van een Pareto-analyse van het huidige assortiment. U zult zien dat slechts een beperkt aantal artikelen zorgt voor het gros van uw omzet en uw marge. Wilt u al die C-artikelen die niets opleveren echt blijven aanhouden? Prima, maar zorg dan voor automatische bestelregels zodat uw planners zich volledig kunnen focussen op de A-artikelen. U zult zien dat dit de winstgevendheid van uw bedrijf direct ten goede komt.

Maak een ABC-analyse, implementeer een life cycle proces en laat planners focussen op de juiste artikelen in de juiste levensfase. Het zijn maatregelen die uw assortiment gezond maken en waarmee u de eerste stap zet richting excellent voorraadmanagement. In de volgende column behandel ik de tweede stap: master data.

Stefan Kooijmans, General Manager Slimstock