Geslaagde uitrol van internationale automatiseringsstrategie Domino’s Pizza

Domino’s Pizza heeft met de implementatie van een nieuw ERP-pakket een eerste stap gezet voor realisatie van een internationale automatiseringsstrategie. Het opereren met productievestigingen in verschillende landen zorgde daarbij voor een flinke uitdaging. Want hoe stroomlijn je processen over meerdere locaties en zorg je dat er uniform geopereerd en gerapporteerd wordt? Het op Microsoft Dynamics’ ERP gebaseerde SI Foodware bood uitkomst voor het grootste pizzabezorg- en afhaalbedrijf ter wereld.

Samen met Schouw Informatisering gaf Domino’s Pizza de internationale automatiseringsstrategie vorm. In Nederland en Frankrijk werd al wel met Microsoft Dynamics gewerkt, maar het systeem was niet volledig in het concern geïntegreerd. Op het moment dat de applicaties een update nodig hadden, werd besloten om in te zetten op volledige integratie.

Richard De Gruijter, CFO bij Domino’s Pizza Europe: ‘In de eerste plaats was het belangrijk de continuïteit van de software te kunnen waarborgen. Ook wilden we graag dat alle software van één leverancier kwam en dat er een uniforme manier van werken in Nederland en Frankrijk werd gecreëerd. Zo konden we de investeringen in maatwerk flink verminderen.’

Dit alles met als doel een goede basis te leggen voor verdere optimalisatie in de toekomst. De ERP-implementatie ging van start in Gorinchem, waarna in Frankrijk in grote lijnen dezelfde strategie werd uitgezet met ondersteuning van de Franse SI Foodware-partner Isatech.

Overname in Duitsland

Met de overname van een pizzaketen in Duitsland kwam de vraag om nog een land mee te nemen in de internationale automatiseringsstrategie. Door hetzelfde systeem te implementeren als in Nederland en Frankrijk, maakte Domino’s Pizza verdere integratie op financieel en operationeel vlak mogelijk.

Om de specifieke kennis van de Duitse markt aan te boren, werd ook de Duitse SI Foodware-partner Gerling Consulting ingeschakeld. Domino’s Duitsland investeerde daarnaast ook veel in trainingen om de medewerkers de kneepjes van Microsoft Dynamics en SI Foodware zo goed mogelijk bij te brengen.

Met een geslaagde uitrol van de groepsoplossing achter de rug, heeft Domino’s de blik inmiddels gericht op nieuwe projecten om de operatie te verbeteren. Zo wordt in Frankrijk hard gewerkt aan de voorbereiding van een uitrol van een geïntegreerde WMS-oplossing, waar mogelijk met voice picking gewerkt zal gaan worden.