Geretourneerde webaankopen gouden handel voor BuyBay

De toename van het aantal onlinebestellingen heeft ook een keerzijde: ieder jaar worden miljoenen bestellingen retour gestuurd naar de Bol.coms en Wehkamps van deze wereld. Een groot aantal van die pakketjes komt sinds kort terecht bij BuyBay, een jonge, snel groeiende onderneming in Wijchen. ‘We kunnen elke week wel twee mensen aannemen’, aldus Thijs Bosgoed in het AD van 21 september 2017.

Alleen al in Europa wordt ieder jaar zo’n 3,5 miljard keer een pakketje teruggestuurd, schat Bosgoed. Het kost de leverancier steeds opnieuw geld: aan verzendkosten, maar ook doordat veel van deze producten niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. Een doos van een tv die gescheurd is, of een krasje op een pootje van een bank: de consument accepteert de spullen niet meer als zijnde ‘nieuw’. En dan gaan er vaak hele partijen naar opkopers, of zet de verkoper het weer voor een veel lagere prijs als tweedehands te koop, aldus Bosgoed.

Regelrechte verspilling, meent hij. ‘Met die spullen is niets mis.’ De dertiger startte BuyBay samen met broer Erik en compagnon Teun Kraaij. Recent verhuisde het warehouse van Heteren naar Wijchen. Daar beschikt BuyBay over een enorme loods waar dagelijks vele honderden retourzendingen arriveren en opnieuw op de post gaan. Voor een prima prijs, voor zowel de verkoper als de consument. ‘Er werken hier in Wijchen nu een kleine vijftig mensen en we kunnen er elke week wel twee aannemen. In totaal zijn we met zo’n honderd man personeel.’

Digitaal verkoopsysteem

Het succes van BuyBay schuilt in een door techneuten ontwikkeld digitaal verkoopsysteem. Vanaf het moment dat iemand zijn online-aankoop terugstuurt, neemt de computer de inname en verkoop helemaal over. De machine weet wat er mis is met het product en hoeveel vraag ernaar is. Het systeem berekent vervolgens van dag tot dag de meest optimale verkoopprijs op de beste site naar keuze. ‘Het programma houdt rekening met het weer en of de kerst voor de deur staat’, aldus Bosgoed in het AD.

Volgens hem vragen veel retailers per dag minder voor een teruggestuurd product, terwijl dat helemaal niet nodig is. ‘Wij komen uit op een prijs die eerlijk is, voor zowel de retailer als de consument.’ Zelf heeft BuyBay geen verkoopsite; het gros van de producten die klanten als Bol.com, Wehkamp en Blokker met vrachtwagens vol naar Wijchen sturen, komt ook weer gewoon op hun eigen site te staan, maar dan wel als tweedehandsje. BuyBay brengt de gemaakte kosten in rekening, plus wat winst. Het leverde het bedrijf de afgelopen jaar een kleine 15 miljoen euro aan omzet op.