General Motors deed niets aan constructiefout

General Motors heeft sinds februari al meer dan zes miljoen voertuigen teruggeroepen vanwege een constructiefout. De autoproducent wist al jaren van de problemen, maar greep om vooralsnog onbekende redenen niet in en dat mag de in januari aangetreden CEO, Mary Barra, nu gaan uitleggen. Dat is te lezen in het AD van 3 april 2014.

 

Het contactslot vertoont kuren met als gevolg dat tijdens het rijden de motor ineens stil kan komen te vallen. Zeker 31 ongevallen zouden hieraan toe te schrijven zijn; in 13 gevallen leidde het tot dodelijke afloop. Het kost 57 dollarcent (41 eurocent) om het euvel te verhelpen, maar de kostentoename zou naar verluidt ‘onacceptabel zijn’ volgens interne documenten van het concern. De kersverse topvrouw Barra werd hierover al flink aan de tand gevoeld tijdens een hoorzitting waar foto’s van dodelijke slachtoffers aan de muur hingen en nabestaanden in het publiek zaten, maar ze moest het antwoord vaak schuldig blijven.