Gek genoeg gewoon

Een cross border supply chain heeft iets in zich dat dit alleen voor de grote multinationals is. Zij zijn zo groot dat zij over de hele wereld zitten en dus ook cross border supply chains hebben. Dat is natuurlijk waar, maar volgens mij heeft bijna elk (middel)groot bedrijf vandaag de dag een cross border supply chain. Waarom klinkt dit dan toch zo moeilijk en ver weg?

Supply chains worden steeds complexer en de trend is dat deze, uitgedrukt in het aantal schakels, ook steeds korter worden. Ketenintegratie heet dat met een mooi woord. Basisprocessen zijn vaak hetzelfde, de invulling verschilt. Klanten zitten steeds vaker in het buitenland, toeleveranciers komen zeker niet alleen vanuit Nederland en geen enkel bedrijf heeft vandaag de dag alleen maar Nederlandse medewerkers. Zelfs kleine zelfstandigen doen regelmatig projecten voor een buitenlandse opdrachtgever. Kortom: als je als bedrijf vandaag de dag niets met cross border supply chains te maken hebt, hoor je er niet meer bij.

Dagelijks maken we onderdeel uit van een cross border supply chain. Bel een klantenservice en de kans is groot dat je telefoontje in Azië uitkomt; koop iets in een webshop en het artikel wordt ’s nachts nog ingevoerd; de wijn die je in een supermarkt koopt, komt uit bijvoorbeeld Argentinië, en op de weg zie je vaak buitenlandse vrachtauto’s rijden, vaak zelfs van Nederlandse bedrijven met vestigingen in het buitenland.

Natuurlijk, in een cross border supply chain heb je te maken met verschillen in cultuur, valuta, taal en tijd, maar dat heb je in ons kikkerlandje ook. Zo is een westerling veel directer dan een Limburger; probeer elkaars dialect maar eens te verstaan. En dat binnen een paar honderd vierkante kilometer. Als je je grenzen letterlijk en figuurlijk verlegt, gaat de wereld voor je open. De markt buiten Nederland is namelijk vele malen groter en als je klantwaarde toevoegt, is er ook een reële kans op succes.

Bij veel bedrijven zie je code geel. Het moet anders, misschien wel cross border. Echter, garantie op succes is er niet en het vereiste verandertraject doorvoeren, wordt als lastig ervaren. Kortom: gek genoeg is een cross border supply chain eigenlijk maar heel gewoon. Kruip uit je schulp, realiseer je dat je al onderdeel bent van een cross border supply chain en pak de kansen die verder weg liggen. Als ik als zelfstandige het kan, kan een bedrijf dat ook.

Edward Heijnen is zelfstandig interim-manager supply chain-procesverbeteringen

16scm07coverDeze column werd voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7, verschijningsdatum 11 november 2016.