Geen webshop voor Primark

Kledingketen Primark opent 1 december een nieuwe winkel in Dordrecht: de veertiende winkelopening in zeven jaar tijd alweer. En nummer vijftien en zestien staan ook al gepland, in respectievelijk Groningen en Alkmaar. Aan een webshop waagt het bedrijf zich echter niet, meldt het AD van 21 oktober 2015.

Met een aantal van 294 Primarks in negen Europese landen en sinds kort de VS lijkt een webshop geen gek idee. Toch komt die er niet, meldt Paul Lister van de Ierse kledingketen. ‘Een webshop openen is makkelijker gezegd dan gedaan. De logistiek en retourzendingen zijn ingewikkeld en duur. Wij moeten onze kosten laag houden, onze marges zijn veel kleiner dan die van concurrenten. Een webshop zit er voor ons daarom niet in.’

Het is ook de reden dat Primark zich kan blíjven onderscheiden met zeer goedkope kleding. Lister: ‘Wij adverteren niet, terwijl concurrenten 150 miljoen euro per jaar uitgeven aan billboards en supermodellen. En we hebben extreem weinig overhead: de hele Benelux-organisatie bestaat uit vier man, onder wie directeur Ronald Voogt. Hij zou er best tien man personeel bij willen, maar dan worden de sokken duurder.’

Middagje funshoppen

Lister acht een webwinkel voor Primark ook niet per se noodzakelijk. Volgens hem is inmiddels wel gebleken dat de Primark-klanten – veelal tieners – ook best bereid zijn wat verder te reizen voor een bezoek aan één van de winkels van de keten. ‘Ze nemen speciaal de trein naar een andere stad voor een middagje funshoppen. Die beleving kun je online niet kopiëren’, aldus Lister in het AD.