Geen overbodige schakels in supply chain Eyelove

Eyelove Brillen telt al ruim honderd verkooppunten in Nederland. Daarmee is het langzamerhand een geduchte concurrent van de Specsavers en Pearle’s van deze wereld. De scherpe prijs die Eyelove zo succesvol maakt, is te danken aan een supply chain waar alle overbodige schakels uit zijn gehaald, meldt Management Team (MT) op 27 november 2015.

De korte supply chain van Eyelove Brillen weerspiegelt zich in de eerste plaats in het feit dat de brillenformule geen eigen winkels heeft, maar werkt via een shop-in-shopconcept. Daarnaast helpt het ook mee dat CEO Paul Berkelmans een aardig woordje Chinees spreekt. Het stelt hem in staat in Azië te werken zonder agenten of inkopers; er wordt direct zaken gedaan met de Chinese producent van de brillen van Eyelove.

Berkelmans: ‘Winkelmedewerkers van DA- en DIO-drogisterijen worden door ons getraind om advies te geven. In deze winkels staat een volautomatische oogmeetmachine die we intelligenter en geavanceerder gebruiken dan de concurrentie. Wij zijn de enige partij die op deze manier een oogmeting doet, van A tot Z.’ Volgens Berkelmans kunnen daarbij ook de moeilijker ogen gemeten worden.

Testbril

Een klant van Eyelove doorloopt in amper een kwartier een aantal meetcycli en krijgt vervolgens een testbril aangemeten. Als deze goed bevalt, kan hij binnen twee weken over zijn echte bril beschikken. Volgens Berkelmans is de consument in 99 van de 100 gevallen positief. ‘We hebben een ‘niet-goed-geld-terug-garantie’, maar die hoeven we niet aan te spreken. De formule slaat aan, want mensen schaffen vaak twee stuks aan vanwege de lage prijs.’

Volgens de CEO is er door schaalvoordeel geen inkoopvoordeel meer te behalen. ‘We zijn altijd goedkoper omdat we minder vaste kosten hebben dan de gevestigde partijen. Al onze omzet komt bij de concurrentie vandaan. Zij hebben een hogere kostenstructuur. Ze zijn zo tien miljoen euro aan huurlasten kwijt en hebben meer dan duizend fte in dienst. Bij ons werken veertien mensen in totaal.’

Fee voor retailers

Volgens Berkelmans gaan retailers graag met Eyelove in zee, omdat ze met de brillen ook andere klanten trekken. Mannen bijvoorbeeld, die anders niet gauw een drogist binnenstappen. ‘Een DA of DIO heeft last van een prijsvechter als Kruidvat, dus ons product is welkom. Onze prijzen zijn ook gemakkelijk te communiceren, omdat het inclusieve prijzen zijn: inclusief ontspiegeling, montuur etc. We betalen de retailers een fee voor elke verkochte bril.’

Berkelmans meldt MT ook te kijken naar de mogelijkheden voor expansie naar het buitenland. Daarvoor worden gesprekken met retailketens gevoerd. Sommige markten zijn echter streng gereguleerd, waardoor Eyelove er moeilijk binnenkomt. ‘Frankrijk is bijvoorbeeld minder interessant, omdat daar brillenglazen tot vierhonderd euro onder de zorgverzekering vallen. Dus we mikken op mensen die een bedrag van onder de 150 euro netto afrekenen of een tweede bril willen.’