Geen one-stop-shopping voor transport

Nu ik als zelfstandig adviseur bedrijven help logistieke kosten te besparen, maak ik dankbaar gebruik van de voordelen die het zelfstandig ondernemerschap met zich meebrengt. Een mooi voorbeeld is het ‘voorrecht’ om bij Makro te mogen winkelen. Met mijn registratiebewijs van de KvK in de hand ging ik meteen maar even langs voor de aanschaf van een flipoverbord. De dame bij de klantenservice heette mij enthousiast welkom en vertelde me hoe handig het is dat Sligro, Hanos, Staples en Makro hier gebroederlijk naast elkaar zitten: ‘Als je de krantjes in de gaten houdt, kun je het rijtje af voor de aanbiedingen!’

Het verwonderde me dat mij werd geadviseerd niet alles bij Makro te kopen, maar het enkel bij de aanbiedingen te houden. ‘Mensen kopen toch ook alleen bij Lidl en Aldi wat ze lekker vinden en halen de rest van hun boodschappenlijstje bij Albert Heijn of Jumbo’, vervolgde ze haar betoog. Een advies waar ik later nog wat aan zou blijken te hebben, maar dan in een andere setting.

Intransparante fee

Enige tijd later sprak ik met een klant over de inkoopstrategie van zijn werkgever, een Amerikaanse multinational. Mijn gesprekspartner, zelf verantwoordelijk voor supply chain, vertelde me dat Global Procurement streeft naar een zo laag mogelijk aantal leveranciers, ook voor logistiek. De contracten met grote, wereldwijd opererende logistiek dienstverleners veroorzaakten, niet geheel tegen de verwachting in, problemen rondom de beschikbaarheid van capaciteit en serviceniveau.

Het resultaat? Ad hoc inzet van alternatieve vervoerders en additionele kosten die de pan uitrijzen. De traditionele inkoopbenadering leidt hier dus niet tot lagere integrale kosten. De inkoop van logistieke diensten wordt wereldwijd over één kam geschoren met de inkoop van grondstoffen, verpakkingsmaterialen of IT-diensten, terwijl de Europese transportmarkt enorm verschilt van die van de VS. Het is in mijn ogen onmogelijk, of op zijn minst onverstandig, om wereldwijd alle transporten aan één logistiek dienstverlener uit te besteden. Er bestaat geen transporteur die alles kan, die overal voldoende dekking heeft om te allen tijde lage tarieven te hanteren. Wat niet past wordt uitbesteed, en een intransparante fee wordt toegevoegd aan het oorspronkelijke vrachttarief. Helaas neemt de hoofdvervoerder meestal niet zijn verantwoordelijkheid als er iets misgaat.

Wonderlijk advies

Toen schoot het wonderlijke advies van de Makro-medewerker mij ineens weer te binnen. Als ondernemers voor hun routineproducten al uitwijken naar verschillende leveranciers op jacht naar aanbiedingen, waarom doen ze dat dan niet voor transport? De ene transporteur is sterk in stukgoed, de ander in deellading of full truck load. Er zijn specialisten in een bepaalde regio of in een bepaalde sector. Door juist gebruik te maken van de verschillen tussen vervoerders, is voordeel te behalen. Dus geen vermindering van het aantal leveranciers, maar rationalisatie van het leveranciersbestand is het devies!

Aangezien vervoerders niet allemaal naast elkaar op het industrieterrein gevestigd zijn, zoals Makro en Sligro, lijkt het lastig om alternatieve vervoerders te vinden. Ook de belasting van het interne proces kan een reden zijn om met zo min mogelijk leveranciers te willen werken. Als u volledig ontzorgd wil worden, kan het transportmanagement prima worden uitbesteed aan een onafhankelijke control tower. Heeft u redenen het liever zelf te doen? Tegenwoordig bestaan er goede IT-oplossingen, waarmee vervoerders eenvoudig te selecteren zijn in een database en uit te nodigen voor een tendertraject. Daarnaast automatiseren dergelijke systemen de aansturing van meerdere vervoerders en de onvermijdelijke factuurcontrole.

Door te starten met een Request for Information, of een goed gesprek met potentiële leveranciers, ontdekt u de specialiteit van een vervoerder. Besef dat er een wederzijds belang is om elkaar te vinden. En u geeft dit voordeel toch niet weg aan die grote, wereldwijd opererende logistiek dienstverlener? One-stop-shopping is misschien gemakkelijk, maar u betaalt er een premie voor. En dan is het nog niet eens een garantie dat u alles kan krijgen. De Makro kon de door mij gewenste flipover niet leveren, dus moest ik toch uitwijken naar de buurman…

Rinze Bredschneijder is zelfstandig adviseur in inkoop en logistiek
rinze.bredschneijder@winninc.nl