Geen geslenter, het kan efficiënter

Goodman staat op nummer 1 in de lijst van Europese ontwikkelaars volgens onderzoek van PropertyEU.info. Mooi om te zien dat je met groei in de logistiek een topnotering kunt verwerven, die ver boven het logistieke werkveld uitstijgt.

Ik hoor je al denken: ‘Fijn voor jullie bedrijf maar wat heeft de logistieke sector daar nu aan?’

Nou ja, het is inderdaard mooi voor Goodman, maar het zegt nog zoveel meer over wat er in de wereld aan de hand is. Het is namelijk een trendshift: Logistiek is een belangrijke drijver aan het worden in het vervangen van de retailfunctie.

We kijken met z’n allen vaak naar de logistieke sector als een wereld op zich met een focus op interne zaken zoals lean, efficiency en performance indicatoren, maar we vergeten af en toe eens te  kijken naar wat er om ons heen gebeurt. De contouren in de wereld  om ons heen zijn in een rap tempo aan het veranderen en daarin is het goed om te zien dat logistiek vastgoed en daarmee ook de logistieke sector ‘marktaandeel’ aan het pakken is.

Sterker  nog, waar logistiek vroeger in het verdomboekje van de vastgoedwereld stond, staat het nu bovenaan de lijst en blijkt het toch wel erg hot te zijn. Hup, weg met dat collectieve logistieke calimerogevoel.

Het  fenomeen dat logistiek vastgoed meer meters voortbrachten in de ontwikkeling dan de vastgoedontwikkelaars in retail en kantoren het  afgelopen jaar hebben gedaan,  geeft toch wel te denken. Daar waar het jaren zo was dat kantoren en retail de boventoon voerden, is nu logistiek vastgoed hetgeen dat de schaalgrootte domineert.

Als je inzoomt, blijkt veel van deze logistieke groei te komen doordat  goede logistiek een salesdifferentiator wordt, met dank aan de e-commerce. Winkelen wordt niet meer in de straat gedaan, maar in een warehouse waar een orderpicker de shoppinglist van menig e-shopaholic verzamelt.

Verzamelen in een efficient gebouw gaat het uiteindelijk winnen van slenteren door de winkelstraat met een fancy uitstraling. Mooi om deze  trendshift  te zien en gelukkig betekent dit dat we nog lang bezig mogen blijven met logistieke efficiency. Helaas moeten we daarmee wel een alternatief gaan vinden voor alle gezelligheid die hiermee gepaard gaat.

René Geujen is Business Development Manager bij Goodman