Geen data maar antwoorden

Onder de noemer ‘Het tijdperk van antwoorden’ lanceerde Every Angle in Nemo Amsterdam op 18 september 2014 de nieuwe versie van zijn zogenoemde selfservice Business Intelligence-oplossing voor SAP-gebruikers. De softwareleverancier had geheel toepasselijk neurowetenschapper Andy Habermacher als keynotespreker uitgenodigd. ‘Hoge complexiteit in combinatie met stress vermindert het vermogen en de intelligentie van de mens’, zei Habermacher in zijn interactieve presentatie.

 

Habermacher liet zijn toehoorders aan den lijve ondervinden hoe snel het menselijk brein kan werken als het gaat om emotie en fysieke gesteldheid, maar dat je brein getallenreeksen bijvoorbeeld al heel snel te complex vindt en eigenlijk niet geactiveerd wil worden. Dit deed hij door eerst een filmpje te tonen dat een schrikreactie veroorzaakte. ‘Je lijf bereidt zich niet uitgebreid voor op een schrikreactie. Je doet het zonder erbij na te denken’, zegt Habermacher. Hoe lui het brein eigenlijk is, illustreerde Habermacher door het publiek te vragen om terug te tellen van 276 in stappen van 18. Een aantal dappere Every Angle-gebruikers deed nog een poging en begon hardop te tellen ‘276, 258, 240,…’, waar de rest er al helemaal niet aan begonnen was.

Publiek geheim

Na een paar van dit soort opdrachten hadden mensen de boodschap wel begrepen. Getallenreeksen worden voor de gemiddelde mens al snel te complex. Om het denkvermogen van bedrijven te verhogen worden daarom softwaresystemen gebruikt. Veel bedrijven vertrouwen voor hun geïntegreerde bedrijfsinformatievoorziening op SAP. Het is echter een publiek geheim dat de juiste rapportages halen uit SAP erg lastig is en veel SAP-gebruikers hebben dan ook aanvullende softwaretools zoals Every Angle.

Met Every Angle kunnen gebruikers analyses uitvoeren op basis van zowel SAP-stamgegevens als transactiegegevens en de gewenste koppelingen leggen zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Het vertaalt transactionele data, afkomstig van verschillende processen (inkoop, productie, verkoop, onderhoud, financiën, personeelsmanagement en IT) naar analytische overzichten. ‘De oplossing verbergt de complexiteit van SAP’, zegt Fred Hermans, CEO van Every Angle. ‘Eindgebruikers kunnen zelf eenvoudig diepgaande analyses uitvoeren, root causes identificeren en zo de juiste acties ondernemen. Daarmee verhogen ze de winstgevendheid van het bedrijf.’

Googleachtige zoekopdrachten

Hans Veltman - Every Angle Squared launch

Hans Veltman van Every Angle presenteerde de nieuwe release van de selfservice Business Intelligence-oplossing. Klik op de foto om de demovideo te bekijken.

De nieuwe release, Every Angle Squared, is opnieuw gedefinieerd voor zoekfunctionaliteit voor zakelijke vragen. Deze versie geeft niet alleen de mogelijkheid om Googleachtige zoekopdrachten uit te voeren, door middel van termen en vragen, maar het laat ook de verschillende mogelijkheden in een template (met voorgedefinieerde queries) zien. De templates zijn op intuïtieve manier voorgedefinieerd op basis van bedrijfsgegevens uit Every Angle Squared. Indien gewenst zijn de templates direct te personaliseren, zonder dat de gebruiker kennis nodig heeft van databasetechnologie.

De data in Every Angle Squared wordt vaker ververst dan in de Classic versie, maar is bewust niet realtime, maar ‘nagenoeg realtime’. Voor operationele analyses en beslissingen is het namelijk noodzakelijk dat er naar statische situaties wordt gekeken. Het draait erom dat een manager per direct een antwoord krijgt op zijn vraag. Dat is iets wezenlijk anders dan sturen op de informatie van tien seconden geleden. Realtime levert voor dit soort beslissingen een vertekend beeld van de situatie op. Bijna realtime is dan meestal de beste compromis.

>> Kijk op onderstaande video de presentatie van Andy Habermacher bij Every Angle terug