Wat gebeurde er in de logistieke vastgoedsector afgelopen jaar?

De Nederlandse vastgoedsector is volop in beweging en afgelopen jaar zijn er veel grote investeringsbeslissingen genomen. Nederland doet het goed als logistieke hotspot. Ons land geldt als beste logistieke regio in de Verkehrsrundschau Markenstudie Image-ranking, een marktonderzoek van een toonaangevend Duits tijdschrift waarin de aantrekkelijkheid wordt bepaald van de Duitsland omringende landen als vestigingsplaats voor logistieke activiteiten.

In de categorie ‘vestigingsplaats voor logistieke activiteiten’ bleef Nederland de landen Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Polen, Zwitserland, België, Spanje, Tsjechië, Rusland, Hongarije, Turkije, Denemarken, Slowakije en Roemenië voor.

Uit het onderzoek ‘Europe’s Most Desirable Logistics Locations’ van Prologis, uitgevoerd door Eyefortransport, bleek dat Venlo de meest aantrekkelijke vestigingslocatie van Europa is, gevolgd door Rotterdam. Zo kondigde XPO recentelijk aan op Trade Poort Noord in Venlo een nieuw dc met een vloeroppervlak van 60.000 m2 te bouwen om de werkzaamheden in mode en e-commerce verder uit te breiden. Prologis is als preferred partner aangetrokken om een van XPO’s grootste vestigingen in Nederland te ontwikkelen.

Food

Albert Heijn startte in april met de bouw van zijn allereerste volledig gemechaniseerde food-dc op het eigen terrein in Zaandam. Het heeft een oppervlakte van 32.000 m2. Andere foodbedrijven kozen voor Park15, langs de A15 in de Gemeente Overbetuwe. Na Kraft-Heinz besloot ook Mars de logistieke dienstverlening voor de Nederlandse markt vanaf deze locatie nabij Arnhem en Nijmegen te laten plaatsvinden. Giesbers Groep realiseert beide dc’s en logistiek dienstverlener zal alle warehouse-, co-packing- en distributieactiviteiten gaan verrichten voor zowel Kraft-Heinz als Mars. Daarnaast realiseert Giesbers Groep ook voor supermarktketen Lidl Nederland een nieuw dc op een kavel van meer dan 16 hectare.

Buitenlandse investeringen

De Nederlandse vastgoedmarkt is ook zeer in trek bij internationale partijen. Zo investeert het Britse Rockspring PanEuropean PLP Fund 22 miljoen euro in een hoogwaardig dc op Trade Poort Noord Venlo. Van den Boogaard Projecten ontwikkelt dit nieuwe gebouw waarvan de helft inmiddels is voorverhuurd. Het eveneens Britse Savills Investment Management heeft namens een aantal internationale klanten 100.000 m2 logistiek vastgoed gekocht. Twee van de drie centra zijn gevestigd in Hazeldonk en zijn voor een termijn van 11 jaar geleased aan Lidl en Zimmer Biomet. Het derde gebouw staat in Venlo en is voor lange termijn verhuurd aan Biesheuvel Techniek en het restant, ongeveer een derde van de ruimte, is geleased aan Janssen Distributie Services.

Het Duitse Habacker Holding verkocht in september een gerenoveerd dc in Oostrum-Venray aan Exeter Property Group Europe. Het transactievolume komt neer op zo’n 36,2 miljoen euro en daarmee is het naar verluidt een van de grootste single asset deals van 2016 in de Nederlandse logistiek vastgoedmarkt. Logistiek dienstverlener DSV ging onlangs een nieuwe langetermijncontract aan om dit XXL-dc met een oppervlakte van 63.363 m2 volledig te leasen.

XXL-distributiecentra

Het aantal mega-distributiecentra in Nederland groeit overigens rap, zo blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International. Sinds 2013 zijn er 28 van deze nieuwe grootschalige distributiecentra in Nederland gevestigd. De XXL-distributiecentra worden gerealiseerd door (online) retailers (zoals Primark, Action, Lidl en Bol.com), producenten/brand owners (waaronder Tesla en Michael Kors) en logistiek dienstverleners (bijvoorbeeld Rhenus, DB Schenker en Arvato). De corridor Rotterdam-Brabant-Limburg is favoriet voor XXL-distributiecentra.

Verticale oplossingen

Een beperkte beschikbaarheid van grond, stijgende grondprijzen en de behoefte aan efficiënte opslaglocaties zorgen er wel voor dat er een groeiende vraag is naar verticale oplossingen naar logistiek vastgoed, concludeert CBRE uit zijn laatste rapport ‘Up in the air: the case for vertical logistics solutions’. De bevindingen tonen aan dat als de grondkosten meer dan vijftig procent van de totale bouwkosten uitmaken, verticaal bouwen een haalbare oplossing wordt. Twee hoofdvormen blijken populair: hoogbouwmagazijnen en meerlaagse distributiecentra.