Games of Chains

Martijn Lofvers - CEO & Chief Trendwatcher - Supply Chain Media

De aloude grenzen tussen branches en industrieën vervagen of verdwijnen zelfs door de toenemende digitalisering van de business wereldwijd. Nieuwe digitale spelers kunnen veel gemakkelijker traditionele markten betreden en compleet veranderen. Volgens adviesbureau McKinsey zullen binnen een decennium bedrijven niet zozeer meer concurreren met hun traditionele tegenstanders, maar veel meer met snel opkomende ecosystemen, bestaande uit bedrijven in verschillende sectoren.

‘Ecosystemen zijn de toekomst voor digitale supply chains’, stelde Michael Burkett van Gartner tijdens hun supply chain-conferentie in Londen afgelopen september. De Amerikaanse zadenproducent Monsanto en de Amerikaanse tractorproducent John Deere zijn van plan hun beide klantencommunities – met data, kennis en advies – te koppelen aan de online platformen van handelaren in grondstoffen. Naar verwachting kunnen boeren met behulp van de kennis in dit ecosysteem de opbrengst van hun oogsten met acht tot twaalf procent verhogen, aldus Burkett.

Deze opkomende strijd tussen ecosystemen doet me erg denken aan de populaire televisieserie ‘Game of Thrones’, dat zich afspeelt op het mythische continent Westeros. Na de dood van de koning strijden verschillende adellijke families in wisselende allianties om de troon. Vergelijkbaar werkt Mercedes samen met DHL en Amazon voor de aflevering van online bestellingen in de kofferbak. Volvo heeft soortgelijke samenwerkingen met enkele retailers in Zweden, Noorwegen en Zwitserland. De Iron Bank van Braavos speelt in de serie ‘Game of Thrones’ een belangrijke rol voor de financiering van de strijdende partijen. Amazon heeft een nauwe band met de bank Capital One voor de connectie met Amazon Alexa, waartegen gebruikers kunnen praten en opdrachten voor online aankopen kunnen geven. Concurrent Alibaba beschikt met Ant Financial al over een eigen bank.

In ‘Game of Thrones’ moeten de strijdende families voortdurend nieuwe allianties smeden en ook luisteren naar het volk, net zoals bedrijven moeten luisteren naar de wensen van klanten. De draken en de zwarte magie uit deze serie zijn de nieuwe technologieën en businessmodellen waarmee nieuwkomers traditionele partijen overvallen. Voor bedrijven is het raadzaam het veranderende landschap te visualiseren, bijvoorbeeld door een eigen landkaart van een wereld zoals die van ‘Game of Thrones’ met concurrenten te tekenen.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl