Games Future

Wie wil weten hoe de toekomst eruit zal zien, moet naar de jeugd kijken. Want de jeugd heeft de toekomst. Als ik naar mijn zoontje van zes en mijn dochter van elf kijk, dan zie ik dat ze heel veel tijd op de iPad games spelen, een beetje verslaafd. Geen probleem zolang ze op school goed presteren en ook voldoende buiten spelen.

Mijn kinderen spelen apart en samen vaak het spel Minecraft. In dit 3D-computerspel kun je van alles bouwen met digitale kubussen als grondstoffen, eigenlijk een soort Lego voor de digitale generatie. Inmiddels spelen miljoenen kinderen en volwassenen dagelijks dit spel en zijn er nieuwe custom maps en textures door spelers ontwikkeld. In een wereldwijde community delen leden ideeën en filmpjes en organiseren wedstrijden die online zijn te bekijken.

In het geweldig inspirerende boek ‘Beter dan echt’ voorspelt auteur Jane McGonigal, gamedesigner en onderzoeker aan het Institute for the Future in Californië, dat games in de toekomst een belangrijke rol zullen spelen bij het oplossen van wereldwijde problemen. Het lijkt erop dat de honderden miljoenen actieve gamers – Nederland telt negen miljoenen gamers – zich terugtrekken uit de werkelijkheid. Maar McGonigal stelt dat de gamers juist creatief en massaal online samenwerken. Een game als World Without Oil kan spelenderwijs het toekomstige brandstofprobleem helpen oplossen.

Games laten nu al hun effectiviteit in de supply chain zien. TNO heeft recentelijk aangetoond dat het organiseren van een serious game waarin deelnemers punten kunnen halen voor spitsmijden effectiever is tegen files dan betalingen. Ook is het Nederlandse adviesbureau Involvation succesvol met de S&OP-game The Fresh Connection, dat inmiddels een serieus exportproduct is geworden.

Bedrijven doen er verstandig aan om games structureel toe te passen voor training, beslissingsondersteuning en het aantrekken van jonge, gamende talenten. En de overheid moet niet langer veel onderzoekssubsidies aan de aparte, verzuilde topsectoren geven. Besteed liever vijftig miljoen euro aan een professionele supply chain game in 3D waaraan deze topsectoren meewerken. Nederland heeft hiervoor alle expertise in huis en creëert met zo’n game een zeer kansrijk exportproduct. Kijk naar het fenomenale wereldwijde succes van de online game World of Warcraft.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl