Fusie Ahold en Delhaize strategische keus

Aan het samengaan van het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize lagen vooral strategische motieven ten grondslag. Beide bedrijven genereren meer dan de helft van hun omzet in de Verenigde Staten. Door de moordende concurrentie aan de Amerikaanse oostkust stonden ze echter onder grote druk om hun krachten te bundelen. Dat bericht het FD in artikelen op 18 en 19 juni 2015.

Met het samengaan van Ahold en Delhaize benaderen ze qua omvang nu de allergrootste Amerikaanse retailketens. Ketens die door hun omvang scherper kunnen inkopen. Bovendien sluiten de hier gevestigde ketens van Ahold en Delhaize geografisch mooi aan. Beide bedrijven zijn actief aan de oostkust, maar in verschillende staten. De meer dan tweeduizend supermarkten die beide concerns hebben, overlappen volgens analisten maar in beperkte mate, hooguit 20 procent.

Dat brengt trouwens ook weer een nadeel met zich mee. Volgens Bruno Monteyne van het Amerikaanse effectenhuis Bernstein is het potentieel om kosten te besparen hierdoor niet heel groot. Analisten van zakenbank Jefferies achtten de fusie noodzakelijk, maar meer nog voor Ahold dan voor Delhaize. Delhaize heeft namelijk lagere kosten en houdt de distributie in eigen hand, terwijl Ahold deze uitbesteedt aan C&S Wholesale Grocers.

Sneeuwstormen

Burt Flickinger, consultant bij Strategic Resource Group in New York, meldt dat Delhaize er ook tijdens de veel voorkomende sneeuwstormen aan de oostkust in slaagde de winkels te bevoorraden. ‘Dat was een enorm voordeel voor ze. Ahold kan heel wat kosten besparen door mee te liften op de distributie van Delhaize. Die capaciteit is er’, aldus Flickinger in het FD.
Aan de andere kant investeerde Ahold zowel in Europa als de VS de afgelopen jaren flink in de verkoop via internet. Iets waar Delhaize nu van kan profiteren. Maar Ahold heeft ook kopzorgen in Amerika. Over internetdochter Peapod bijvoorbeeld. Die claimt de grootste e-commerceboodschappendienst en -bezorgservice van de VS te zijn, maar presteert momenteel ondermaats door de online-supermarktoorlog die in New York wordt uitgevochten.

Last van Amazon

De pionier lijkt daarbij vooral last te hebben van prijsvechter Amazon. Uit een onderzoek van Nomura Securities onder vier onlinesupermarkten in New York bleek recent nog dat Amazon het snelst bezorgt én het goedkoopst is. Peapod kwam als derde uit de bus. Ahold en Peapod zijn inmiddels vol in de aanval gegaan. Want waar Amazon momenteel alleen bezorgt in Brooklyn en Manhattan, bedient Peapod sinds deze maand klanten in alle vijf buurten van New York.

Intussen is de fusie definitief.